Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 12 oktober 2011

Vad gör jag för fel?

Jorå, lite krasseblad kom i alla fall upp av fröna...

I våras köpte jag en påse med blandade frön med slingerväxter. Jag stoppade ner de små fröna i kanten på rabatten så att växterna så småningom skulle kunna klättra upp på staketet som vi har där. De var ettåriga växter, så jag såg fram emot en förvisso kort, men vacker säsong.

På bilden ovan och här under ser ni hur det blev. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig kan man lugnt säga. Blandade frön var det i påsen, men så värst blandat blev det inte i rabatten. En liten vit luktärt syns också till höger om krassen, och i övrigt blev det dessa pyttesmå krasse.

En enda liten blomma blev utdelningen på årets krasseplantering.

Den kraftiga vinden har gjort att den perenna grannen har vält över den stackars lilla krassen, men den sticker ändå ivrigt upp sitt söta lilla knallorange huvud.

Annat är det hos mina föräldrar. Mammas fingrar är tydligen betydligt grönare än mina, för titta på hur det ser ut i hennes rabatt i år. Hon har det minsann livfullt och frodigt hemma hos sig.

Det är inte utan att jag funderar över vad jag har gjort för fel...




11 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Oj, ja det var ju lite skillnad ;) Själv har jag inte heller begåvats med de mest gröna fingrarna... köpte pumpafrön på barnavdelningen. Ett säkert kort tänkte jag, om det är för barn att odla. Men tji fick jag. Det kom upp små blad, de blommade tappert, men inte sjutton blev det några pumpor. Det som hade varit så fint till halloween...

Joanna Björkqvist sa...

Husfrun: Vilken otur! Det hade säkert blivit exakt så hemma hos mig med, fast jag har hört att pumpor (och squash!) ska vara så otroligt lättodlat! ;)

Camilla sa...

Oj...ja..det var en liten skillnad, Nä..en ganska stor skillnad. Nä en stor skillnad.
Tyvärr...gröna fingrar har jag inte så jag kan inte komma med några tips eller råd.
Kram på dig!

Västgötskan sa...

Jag hoppas du får tips och råd. Själv är jag tyvärr lika kass vad gäller blommor och trädgårdsväxter. Tummen mitt handen (heter det så när det gäller blommor/växter?)
Skit samma, point made. :-)

Joanna Björkqvist sa...

Camilla: Jag var tvungen att ringa till mamma och säga åt henne att läsa bloggen pronto och hon skrattade gott åt den enorma skillnaden... Helt otroligt.

Hon sa att krasse behöver mycket näringsrik jord. Tydligen har vi rena skörbjuggen i vår rabatt... ;)

Kram kram!

Joanna Björkqvist sa...

Västgötskan: Skönt att inte vara ensam om det i alla fall - då känns det alltid lite bättre! :)

Yvonne sa...

Lite för mager jord kanske? ;) Lycka till nästa år! Himla fin rabatt din mamma hade...

Marina sa...

Eftersom jag tycker att ditt resultat ser väldigt bekant ut så är jag inte rätt person att ge goda råd, men jag kan komma med glada tillrop ;)

Joanna Björkqvist sa...

Yvonne: Ja, det är nog det som är problemet, tyvärr. Får väl se om jag testar igen nästa år... Annars kanske jag kan be mamma komma hit och pyssla om mian växter med! ;)

Marina: Skönt att inte vara ensam om det och glada tillrop behövs alltid! :)

Hanna Lans sa...

Jag brukar alltid köp U-jord och plantera allting i. Verkar fungera väldigt bra. pröva med det nästa gång.

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: U-jord låter bra. Måste stå för underjord. Och jag behöver ett under. :)