Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 17 september 2011

Formuleringskonst på hög nivå


Jag både läser och skriver mycket och ibland ser jag på tv. Både i böcker och i olika tv-program dyker det då och då upp härliga formuleringar som jag önskade att jag själv hade kommit på.

Det är verkligen en konst att formulera sig slagkraftigt och betydligt svårare än man kan tro att verkligen få till det.

Min favoritbok genom tiderna är Timmarna av Michael Cunningham och den innehåller flera meningar som jag tycker är fullständigt strålande. Jag önskar så att jag kunde få till mina meningar som han, för nog är detta en fantastiskt härligt mening:

"Hon är tre år äldre än han (det finns något vagt förnedrande i det, något lite pinsamt): en bredaxlad kvinna, kantig, mörk, som kan tas för utlänning, trots att hennes släkt hade misslyckats i det här landet sedan minst hundra år tillbaka."

Jag tycker att det är en så fullmatad och analytisk mening! Den här, när Virginia Woolfs syster dyker upp alldeles för tidigt och förberedelserna inte är klara, tycker jag också är underbar:

"'Käraste, säger Virginia och tar sin systers händer i sina. 'Om jag säger att det är underbart att ha dig här, då kan du säkert föreställa dig hur fullkomligt hänförande det hade varit att ha dig här senare, då vi väntade dig.'"

Det är så härligt syrligt och ändå så varmt! Som ett sista exempel kommer Louis klockrena replik om att vara lärarvikarie:

"Jag är urless på alla korttidsengagemang, jag är för gammal och för sur för att vara lärare. Jag är för fattig. Jag funderar på att skaffa mig nån sorts hederligt jobb."

Haha, vad jag tycker att det är roligt! Dessutom önskar jag att fler lärare hade den insikten; att de är för gamla och för sura för att vara lärare. Han kan verkligen konsten att formulera sig, Michael Cunningham, och jag önskar att jag kunde peta ner några lika snygga meningar i min bok.

En tjej som dyker upp i tv-rutan på torsdagar är Denicé Lundevall som är en av deltagarna i årets Robinson. Hon är också kul att lyssna på. I det senaste avsnittet sitter hon framför kameran och berättar hur hungrig hon är. Om det hade varit jag som suttit där hade jag svarat något i stil med "Jag är så fruktansvärt hungrig att jag hade kunnat äta nästan vad som helst nu".

Mitt "nästan" hade jag petat in för jag äter inte kött eller kyckling sedan massor av år tillbaka och vet inte om jag skulle kunna göra det ens under svältförhållanden, men särskilt slagkraftigt hade jag inte formulerat mig. Denicé svarade betydligt roligare än jag hade gjort, för hon sa ungefär:

"Jag hade kunnat slicka Paolos armhåla för mat nu."

Det är ju så kul! Jag hade aldrig kommit på tanken att slicka någons armhåla, inte ens programledarens. När de sedan får en tredjedel av en helstekt och honungsglaserad gris efter en tävling som det andra laget vann, men där lagledare i det laget bestämde sig för att generöst dela med sig av vinsten, sa hon ungefär:

"Jag ville bara hångla upp honom, när han sa att vi också skulle få kött."

Även det är ju så roligt och blir verkligen bra tv. Det är en konst att formulera sig slagkraftigt, så det går igenom både texten och rutan.

Dela gärna med er av era favoritcitat eller favoritformuleringar - jag läser med glädje fler snygga meningar!






8 kommentarer:

Marina sa...

Jag håller med dig - jättehärliga formuleringar! Jag älskar den meningen med den för tidigt anlända systern, så enkel och ändå...att lyckas förmedla alla de känslorna genom så få ord - klart beundransvärt!

Joanna Björkqvist sa...

Marina: Jag kan läsa de där meningarna hur många gånger som helst och bara njuta! Kul att du också gillar dem!

Duktiga Tjejen sa...

Jag måste läsa Timmarna någon gång, alla verkar gilla den.

Bara för det kommer jag inte på några citat... Fast jag gillar "the opposite of love is not hate, its indifference" bara för att det är så sant. Läste det senast i Something Borrowed.

Joanna Björkqvist sa...

Duktiga Tjejen: Åh, så underbart att du har kvar den läsupplevelsen! Du måste absolut läsa den!

Bra citat - det gillar jag!

Stoffe sa...

"Jag är så fuktansvärt hungrig att jag skulle kunna äta nästan vad som helst nu" Haha så roligt!
Tur att dem har valmöjligheter på ön :D

ha en strålande dag.
Stoffe

Joanna Björkqvist sa...

Stoffe: Det är ungefär så spirituell jag hade varit efter tre veckors svält.. ;)

Ha en jättefin dag du med och hoppas du mår bättre! :)

nillas liv på pinnen sa...

Åh, jag ÄLSKAR att frossa i meningar i romaner så där. Använder till och med ofta penna och stryker under.
Gillar dina meningar, speciellt mottagandet av systern, haha.
Ligger just nu och läser Niceville. När jag läser någon riktigt bra mening kommer jag tillbaka och delger den!

Joanna Björkqvist sa...

Nilla: Jag viker alltid nedre hörnet när det är något jag reagerar på i en bok, för då är det så lätt att hitta det igen. Och det vill man ju ibland!

Vad kul att du läser Niceville - det är vår månadsbok i bokcirkeln och den är på väg hem till mig!

Jag ser fram emot att få läsa någon riktigt bra mening från dig!