Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 7 september 2011

Bröllopsresa till Frihetsgudinnan

Visst finns det vissa likheter mellan
Frihetsgudinnan och mig?!

Supersmarta och grymt gåtgissande Hanna Lans kunde lista ut att svaret på var jag befann mig på gårdagens två bilder var i Frihetsgudinnan - bra jobbat!

Inuti ser man alla veck
i klänningen!
Äntligen fick jag titta ut
genom fönstren i huvudet!
Den första bilden var svår, men när man vet om det så ser man tydligt alla små veck på Frihetsgudinnas klänning. Det tog minst ett par timmar, jag minns det som fyra för det var segt, att gå uppför hela gudinnan och det var väldigt trångt och varmt där inne.

När vi väl var uppe hade vi en fantastisk utsikt och här nedan kommer den sista bilden jag hade tänkt mig som ledtråd om ingen löst gåtan redan igår. Där syns piggarna i kronan tydligt.

Anledningen till gåtan är att min käre make och jag åkte till New York på bröllopsresa dagen efter vigseln, så idag är det exakt 14 år sedan vi begav oss till USA. Innan vi åkte diskuterade vi vad vi ville göra när vi kommit fram och det jag allra helst ville var att besöka Frihetsgudinnan och stå där uppe i huvudet och se ut över den pulserande staden.

Det var en fantastisk upplevelse och lägg märke till att de två tvillingtornen fortfarande är en del av Manhattans silhuett det här gyllene året 1997...





6 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Och där på bilden syns också mitt hus! Kanske inte så konstigt att jag klarade gåtan den här gången, jag såg Frihetsgudinnan från mitt fönster och har varit uppe i den själv. Tyckte jag kände igen henne även på första bilden, men kunde inte placera den förrän andra bilden, då var det klockrent.

Jag flyttade inte dit förrän år 2000 och året efter stängde de trappan upp till kronan. Tror inte den är öppen fortfarande. Kanske vissa tider?

Joanna Björkqvist sa...

Vad kul att ditt hus syns, Hanna! Jag kommer också ihåg att de stängde trappan, så jag är glad att jag hann dit innan det var för sent! Var du när under terrorattacken den 11 september?

Duktiga Tjejen sa...

Jag har varit där både då Twin Towers fanns och efter och gillar verkligen inte den där stan. Frihetsgudinnan har jag bara varit utanför... Vi skulle åka till den nu i juli men råkade missa sista båten ut, uff! Ni får åka tillbaka och re-live er honeymoon vetja :€

Joanna Björkqvist sa...

Duktiga tjejen: Vad är det du inte gillar? Jag gillar allt! :)

Att åka tillbaka låter som en trevlig idé för oss! ;)

Hanna Lans sa...

Just den veckan var jag i Stockholm och tentade. Tog jag bort den episoden i boken? Låter inte klokt att jag inte kommer ihåg själv, men man arbetar så fruktansvärt mycket med en bok att man tillslut inte kommer ihåg vad man strök och vad som fick vara kvar ...

Joanna Björkqvist sa...

Hanna: Jag förstår precis hur lätt att det är glömma när man sitter med sin bok och sliter fram och tillbaka... Jag minns faktiskt inte om tentandet var med, men antog att jag hade kommit ihåg om du varit på plats när det hände, för det borde ju gett vissa avtryck...