Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 3 januari 2012

Soligt med svinkallt Florida

Det är alltid lite tråkigt att säga hejdå till fina vänner och så var det även igår. Efter två härliga och innehållsrika dagar tillsammans lämnade vi vid elvatiden det enorma huset med den svenska flaggan och åkte tillbaka till flygplatsen JFK, där vi tog ett inrikesplan till Orlando, Florida.

Vi hade fyra och en halv timme på oss och själva bilresan till flygplatsen beräknades ta strax under två timmar. Trots att det låter som om vi hade gott om tid blev det ändå så hektiskt på slutet att käre maken och sonen fick hoppa över toalettbesöken innan ombordstigningen på planet.

Ost på burk - sonen gillar!
Det berodde, som vanligt skulle man kunna säga, på alla dessa evinnerliga köer. Det var kö till allt och anledningen till att vi flickor hann med toabesöket var att vi valde pizzakön som var betydligt kortare än hamburgerkön.

Det var i alla fall en väldig tur att vi åt lite lätt lunch innan vi klev ombord för på planet fick vi bara ett glas dricka och valet mellan en minipåse med tio jordnötter eller ett paket med två söta kex. Det vräkiga USA där allt är stort och galet lyste med sin frånvaro.

Snart blev det dock ändring på det, för maken hade hyrt en fullständigt gigantisk bil. Bild kommer på den, så småningom, men jag kan säga att barnen tjöt av förtjusning. Den är stor, den är hög, den är vit, den har tre rader med säten och den har TV som vinklas ner från taket. The American Style i allra högsta grad och årsmodellen är en 2012:a, så det är verkligen sprillans ny.

Framåt niotiden på kvällen kom vi fram till hotellet och om bilen var stor så var det ingenting jämfört med hotellet, som är som ett helt bostadsområde. Gigantiskt på alla sätt och när vi checkat in åkte vi flera hundra meter för att komma till vår byggnad.

Vårt hotellrum är en trerumslägenhet, där barnen delar rum och har egen toalett. Maken och jag har ett annat rum och i det rummet finns en jacuzzi. Dessutom har vi förstås en egen toalett med dusch. Vardagsrummet består av soffgrupp och matsalsbord och alla tre rummen har platt-TV.

Det finns spis och ugn och även kyl, frys, tvättmaskin och torktumlare i köket. Ofattbart stort och lyxigt. Här kommer vi absolut att kunna överleva i åtta nätter. Det enda som är en liten nackdel är att internet är väldigt trögt och att det lär finnas en gräns på något sätt, så det kanske inte blir så många bilder som jag skulle vilja. I så fall får jag lägga upp fler när jag kommer hem, för det lär finnas mycket att fotografera och bara den här första veckan har jag tagit drygt 1300 bilder.

Mera ost - morsan gillar!
Vid tiotiden på kvällen var vi ordentligt hungriga så vi åkte till Publix och tokshoppade som riktiga matvrak. Ojojoj, så mycket gott vi köpte. Det riktigt vattnades i munnen när jag såg allt smarrigt, som dessutom företrädesvis fanns i big pack. Ett paradis för oss som älskar att äta.

Efter underbar kvällsmat däckade vi som vanligt pronto och nu har vi redan vaknat igen och gör oss redo för en dag på stan. Vi kör en liten lugn dag med shopping idag, för detta är den kallaste dagen med ungefär tio plusgrader och dessutom blåsigt. För att få lite fart på nätet sitter jag nu ute och det är fullständigt svinkallt. Från och med imorgon kommer det att bli varmare och framåt helgen kan det bli upp emot 25 grader om vi har tur.

Framför oss ligger en massa trevliga äventyr och jag hoppas att ni också har det fint på andra sidan Atlanten. Gör ni något äventyrligt?