Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 23 januari 2013

Roliga skyltar i USA


Då och då stöter jag på trevliga, roliga eller annorlunda skyltar och ibland kommer jag mig också för att fotografera dem. Jag lyckades samla på mig en och annan iögonfallande skylt under USA-resan och jag måste förstås dela med mig av åtminstone några av dem.

Den ovan var jag tvungen att ta med för att den hänger så fint högt upp i luften. Den står inte i väggrenen som skyltar som talar om var man befinner sig ofta gör, utan den hänger rakt över vägen.


Klart att Sunset Boulevards skylt måste fotograferas just vid solnedgången.


Den flotta shoppinggatan Rodeo Drive hade mycket tjusiga vägskyltar, för självklart skulle de passa ihop med resten av miljön.


En dag åkte vi på utflykt och då var vi glada över att vi hade rejäla skor på fötterna för en skallerorm ville vi inte ha hängande i fotlederna.


Jag har alltid hört att USA är ett fritt land, men så värst fritt är det inte, för man får inte ens tänka vad man vill. Det framgår tydligt av skylten ovan.


På väg till Hoover Dam finns den konstgjorda sjön Lake Mead och jag tycker att den lilla badmannen längst ner till höger på bilden är rätt så bedårande. Han doppar fötterna iförd badbrallor och i handen håller han sin handväska. Hur sött är inte det?


Texten på plastfilmen ovan kanske inte riktigt kvalificerar sig som en skylt, men jag tycker att den är så rolig att den måste få vara med i denna kavalkad. Om ni inte kan läsa den lilla texten står det att skydivers (vad nu det kan heta på svenska...) kan hoppa förbi utanför fönstret och att vi gärna får vinka då.

Det är ju förstås jättekul, för det finns hundratals fönster och så fort som ett hopp går lär den som hoppar inte se en vinkande hand på våning 16, där vi bodde.


Så här lång är varningsskylten för dem som vill hoppa från tornet. Innan man hunnit läsa alla säkerhetsregler har man nog börjat tvivla på att det är en så god idé att hoppa trots allt.


Tvåtusen förälskade par förlovar sig i Stratospheres torn varje år och där finns också en skylt som uppmanar till spontana frierier. Faktum är att vi åkte hiss med en vacker en brud klädd i vitt och hennes tärna, så antagligen hålls det även bröllop på hotellet.


Det här tyckte jag var en snygg och åtminstone lite lockande skylt, fast hur många Margaritas skulle jag kunna dricka på fyra timmar? Nä, jag nappade förstås inte alls på detta, även om det såg lite läckert ut.


Harley Davidson Café har en gigantisk motorcykel som åker ut från skylten. Mycket snyggt och effektfull mitt på strippen.


Hard Rock Café ligger en bit bort, men har en flera meter hög gitarr utanför och den lyser upp fint i nattmörkret.


"Grattis, Las Vegas! Nu öppnar Dressman" som de brukar säga i reklamen, men här är butiken som gäller innan männen vuxit upp och blivit just män. På en outlet i Vegas är det Dressbarn som gäller.


En del skyltar längs vägen var lite mer slitna än andra. De blev liksom lite svårare att tyda på något sätt.


Och en del skyltar såg lite mer hemmagjorda ut. Siffrorna uppe i högra hörnet är inte direkt prydligt satta och vägens namn...? Tja, har de inte bara tagit några bokstäver som blivit över när de gjort några riktiga skyltar? Inte kan väl en väg heta Zzyzx Road?


Statskylten till Arizona var snygg och självklart marknadsför de sin stora turistattraktion Grand Canyon, som vi inte hann besöka denna gång, men som vi hann med på vår genomresa 1998.


Jag undrar verkligen om det är effektiv marknadsföring att ha en skylt där det står att på just det här hotellet sov Elvis en gång i tiden? Lite festligt såg det ut i alla fall.


Många gifter sig i Las Vegas, så kapell finns strategiskt utplacerade lite här och var. Några kanske kan få ett infall och slå till i all hast. En treminutersvigsel, som lär vara standardvarianten, borde de flesta hinna med även med ett pressat schema i stan.


Avslutningsvis bjuder jag på den klassiska skylten som hälsar alla gäster välkomna till det fantastiska Las Vegas. Vi kände oss mycket välkomna och hade riktigt trevligt under våra dagar. Som man ska ha det i Sin City.

4 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Oj vad många roliga och häftiga skyltar. Bara det en upplevelse kan jag tänka mig.
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Usa verkar vara ett påhittigt och lite småkomiskt land. De som hittar på skyltarna måste i alla fall ha roligt :)
Kram.

RackarTuss sa...

Själv har jag inte varit over there men det var kul att få se alla bilder :)

Västgötskan sa...

Jag säger som dig; Zzyzx Road?
Hahaha! Ja, varför inte? :-D