Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 24 januari 2013

Biltema på mitt sätt


Det finns ett ställe där man kan handla en massa grejer och det heter Biltema. Men när jag skriver biltema i rubriken till detta inlägg handlar det istället om att dagens tema från vår USA-resa fokuserar på bilar. Jag är inte speciellt intresserad av bilar (milt uttryckt), men det är ändå kul att se en del kända bilar och modiga stuntbilar. En tokdyr bil var också lite skoj att se.

Självklart måste den dyraste bilen vi såg under hela vår vistelse inleda inlägget. Den här gulsvarta Bugattin står konstant parkerad på Rodeo Drive och det är hela tiden en massa folk som vill fotografera den och posera med den, så jag fick vänta en bra stund innan den blev lite ensam. Inget ont om andra turister, men jag vill inte ha dem i mina bilder.


Bilen ovan ser minst sagt tokig ut och är helt uppenbart en Deathmobile. Den stod på rad tillsammans med en massa andra bilar på Universal Studios och det blev en riktig kavalkad av kända och okända fordon.




Bröderna Marx gula bil påminde mig mest om den lilla hjältebilen Brum, som barnen såg när de var små. Jag blev riktigt nostalgisk av att kastas tillbaka till barnens småbarnstid, men ända till Bröderna Marx tid kastade jag mig inte.


Hawaiideckarserien Magnum såg jag ofta när jag var ung och den var precis lagom ofarlig för att jag skulle tycka att den var rätt så charmig. Jag kände genast igen bilen när jag fick syn på den. Det var bara självaste
Tom Selleck som fattades.


Tillbaka till framtiden tyckte jag var en riktigt rolig och bra film när den kom, så det var kul att se bilarna från inspelningen. Vi såg faktiskt även byggnaden där den tokiga uppfinnaren håller på att trixa med tiden på den stora klockan och den slänger jag in här nedan som en bonus, för den byggnaden står kvar på Universal Studios och har använts till allt möjligt.


Avslutningsvis kommer en bildserie som visar hur det går till när de trickfilmar och en bil fattar eld. Det var riktigt intressant att se och vi som satt i tåget och blev guidade kände värmen från elden i ansiktena direkt.


På en millisekund slog det upp stora eldflammor och bilen flög upp i luften direkt efteråt.


Och plötsligt började det spruta vatten också. Mycket effektfullt, tyckte vi som åkte sightseeingtåg.


 På bara någon minut var allt över och en vacker regnbåge syntes när elden slocknat.


På slutet hade de programmerat bilen så att den bockade och tackade för uppmärksamheten. En mycket skicklig stuntbil!

4 kommentarer:

Marina sa...

Det är verkligen spännande att få se det där "bakom kulisserna", i alla fall om man, som jag, inte har så stor koll på vad det är som händer. När vi var på Universial Studios här, var det en orkan som fick upplevas - jättehäftiga effekter!

Åsa Hellberg sa...

Jag har faktiskt åkt i en DeLorean, som tillbaka till framtidenbilen heter. Cool. Dörrarna öppnas rakt ut och är fästa i överkant.

Camilla sa...

Vilka häftiga bilar.
Och vad häftigt att se hur det går till "bakom kulisserna"
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Häftigt att få se såna filmtrix.
Kram.