Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 8 januari 2013

Hoover Dam och Sirener vs Pirater


En liten utflykt fick det bli från Las Vegas och då blev det inte Grand Canyon eller Bryce Canyon för de ligger för långt bort - hur vackra de än är. Istället åkte vi till Hoover Dam och nog är det ett fascinerade dammbygge amerikanerna ägnade sig åt på 1930-talet. De slet som djur och var bara lediga två dagar per år.

Eftersom dammen ligger mitt emellan två stater, Nevada och Arizona passade vi på att göra ett litet besök i Arizona också och spännande nog skiljer det en timme mellan delstaterna, så det kändes lite lustigt att på två meter tappade vi en timme. Det kändes skönt att få tillbaka den några minuter senare, för vi behöver all tid vi kan få för här går dagarna i ett visslande fart.

På eftermiddagen åkte vi till ännu ett outlet och där hittade jag äntligen det jag mest av allt ville köpa här i USA. Dessvärre blev det inga bra bilder för när vi kom hem var det för mörkt, så först imorgon ska jag avslöja vad det är jag köpt. Snordyrt, 130 dollar närmare bestämt, men jag vet redan nu att jag till slut kommer att tycka att det är prisvärt, eftersom jag kommer att använda det jag köpt konstant.

På kvällen åkte vi till det flotta hotellet Golden Nugget (och nej, det har ingenting alls med friterande kycklingbitar på snabbmatskedjor att göra), som ligger en bit från Strippen. För att locka folk dit har de något som kallas The Fremont Experience och jösses, säger jag. Vilken grej!

Ett enormt köpcentrum med ett tak som är som en gigantisk bildskärm. Det går inte ens att beskriva hur spektakulärt det är. Och så allt detta ljud, Batman och Elvis som spatserar omkring och liveartister som uppträder här och var. En otrolig upplevelse.

Dessutom var buffén på Golden Nugget minst lika bra som sitt rykte. Man kunde beställa räkor som stektes på beställning i vitlökssmör och det var fullständigt ljuvligt. Efterrättsbuffén var föredömlig när det gällde att ha lite mindre bitar av alla godsaker. Jag vill bara ha något litet efter alla den goda maten och gillar inte alla megabakelser och jättetårtbitar som alltid finns. Här var allt litet och gulligt och jag tog som vanligt en bit morotskaka.

Matta och mätta avslutade vi kvällen med gratisshowen utanför Treasure Island. Det var Sirerna som lockade piraterna i fördärvet. Mycket snyggt gjort och väldigt dramatiskt med skepp som sjunker och fyrverkerier som sprutar.

Klockan har som vanligt passerat midnatt här innan jag hinner komma i sängs, men det är ju bara precis som det ska vara. Alltid något som påminner om hemma!




2 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Haha, vad märkligt att kunna gå mellan tidszonerna.
Men åh... blir ju nyfiken vad du köpt :D
Kram

Jeanette sa...

Har nog sagt det innan, men vilken underbar resa ni gör!
Och jag blir självklart nyfiken på vad du köpt.. Dr Martens??
Kram