Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 21 januari 2013

Guldbaggegala och kanonrecension



Jag är barnsligt förtjust i galor och idag var det dags för den jag tycker allra mest om; Guldbaggegalan. Så underbart med all den kreativitet som flödar i kulturens värld och alla begåvade och vackra människor som sprider sin stjärnglans till oss vanliga dödliga.

Fast idag känner jag mig inte riktigt, riktigt som en vanlig dödlig. Eller jo, det gör jag såklart, för galet vore det annars, men ändå.

Lite flärd tänker jag norpa åt mig, för en film som jag medverkade i, En gång i Phuket, var nominerad till Biopublikens pris och om den vann skulle det ju innebära att petite moi medverkat i en prisbelönt film. Då skulle jag kunna åka tillbaka till Hollywood (det var ju ändå ett par veckor sedan jag var där senast) och satsa stort på min skådespelarkarriär.

Nu vann den tyvärr inte och det beror helt säkert (hrmpf och harkel-harkel...) på att jag inte hade någon huvudroll, utan endast en bakhuvudroll.

I två scener ser man mig bakifrån och det gäller att veta att man ska hålla utkik efter ett stort burrigt hår om man ska ha en chans att se mig. I den första scenen sitter jag längst ut till höger på en kyrkbänk under begravningen av äventyraren Johan och i den andra scenen sitter jag och fikar under begravningskaffet. Båda gångerna filmas jag från min mest fördelaktiga sida tydligen...

Den främsta anledningen till att jag känner mig lite mallig, rätt så stolt och faktiskt väldigt glad (om än inte odödlig) är annars att Bosse Lidén skrivit så fantastiskt fint om Förverkliga din bokdröm, som jag skrivit tillsammans med Kristina Svensson. Man skulle kunna tro att han är mutad, är en nära släkting eller har blivit hotad att skriva så översvallande och positivt som han gör, men så är det inte alls.

Jag är djupt rörd över hans engagemang, både när det gäller att läsa noggrant och reflektera över det han läst och sedan att dessutom ta sig tiden och skriva en så välformulerad och trevlig recension.

"I denna handbok med både träffsäker titel och ett lockande omslag blir man som läsare varmt personligt mottagen. /.../ En bra balans i texten mellan ren fakta och personliga reflektioner höjer attraktionen och läsupplevelsen. Med en äkta känsla redovisas egna missar och slutsatser för att undvika fällorna igen. /../ Författarduon har levt upp till sina mål i förordet att ge läsaren kunskap och inspiration. /.../ Hoppas verkligen att alla kommunbibliotek i landet inser att detta är en bok som ska finnas i beståndet."

Om ni vill dela min glädje fullt ut får ni gärna läsa hela recensionen HÄR.

2 kommentarer:

Marina sa...

Jag förstår att det känns härligt med ett sådant omdöme!

Villa Frejas bokblogg sa...

Härligt med ett toppenomdöme. Jag är sugen på att läsa er bok (när jag inte har så mycket med skolan). Vill få färdigt min stackars lilla ungdomsroman någon gång och sen är jag säker på att er bok kan vara till stor hjälp.
Kram.