Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 12 januari 2013

Kända och coola hus


Under våra två veckor i USA tog jag som vanligt en hel bilder, närmare bestämt 2 264 stycken med den vanliga kameran och ytterligare ett par hundra till med iPhonen. Några bilder har jag ivrigt redan publicerat på bloggen, men det återstår väldigt många fler som jag tycker är för fina/roliga/intressanta för att bara hamna i min dator, så jag kommer att portionera ut bilder under olika teman de närmaste dagarna.

Jag börjar på temat Hus. Vi har sett otroligt många läckra, roliga, vackra, stora, små, annorlunda och kända hus under vår resa och detta är bara ett axplock av allt vi sett.


Den första bilden och den ovan är tagna vid Venice Beach och jag tycker att båda husen är riktigt kul att titta på. Jag kan inte låta bli att undra vad det är för människor som bor där. Och vem som ritat det översta huset och hur hen mår kan man ju verkligen fundera över.


Hela Veniceområdet är fullt av vackra och färgglada hus och vi hade tur att få en vacker kvällsvy över området där husen speglade sig tjusigt i kanalerna.


Jean Paul Getty föddes 1892 och grundade oljebolaget Getty Oil - ett företag som gjorde honom till en av världens första dollarmiljardärer. Hans första barnbarn kidnappades på 1970-talet av den italienska terroristorganisationen Röda brigaderna och när familjen vägrade betala de 3,7 miljoner dollar som kidnapparna krävde skars pojkens högra öra av och skickades till en italiensk dagstidning. Ett fruktansvärt otäckt fall.


Känner ni igen detta hus? Det är faktiskt det hus som är med i slutscenen i filmen Pretty Woman med Julia Roberts och Richard Gere. Höjdrädde Edward klättrar uppför stegen till Vivian just som hon bestämt sig för att lämna sitt gamla liv bakom sig. Väldigt kul att fått se huset IRL och det ligger inte alls i en studio utan mitt i verkligheten.


Det här huset byggs åt Charlize Therone och är snart klart. Hon kommer att få en makalös utsikt över precis hela Los Angeles, för huset ligget otroligt högt upp.


Musikartisten Bruno Mars låter bygga det här huset. Svårt att se hur det kommer att se ut, men det ligger väldigt fint.


I huset ovan har Jack Nicholson bott sedan 1970-talet och hans nya grannar lär vara så stökiga att skådespelaren tvingats ringa polisen vid flera tillfällen.


Julia Roberts och hennes familj har nu flyttat från huset med cylinderformade delar, men väldigt snyggt är det, tycker jag.


Guiden som körde vår buss på Startouren åkte förbi huset ovan även den där ödesdigra dagen i juni 2009. Han såg blinkande ljus och ambulanser, men förstod inte allvaret förrän han kom tillbaka till kontoret ett par timmar senare. Då fick han veta att Michael Jackson just avlidit i detta hus. Oerhört sorgligt.


Det här huset har sått obebott de senaste 20 åren och familjen vill inte sälja det. Det sägs att det spökar där, men av det såg vi förstås ingenting på ljusa dagen. Runt om hela huset på den stora tomten går en bred vallgravsliknande kanal och där brukade husets ägare simma innan han avled 1984 efter en framgångsrik karriär som både olympisk guldmedaljör i simning och som Tarzan i tolv filmer.

Jag talar förstås om Johnny Weissmuller.


Huset ovan är fullt av lägenheter och många har bott där, bland annat Lindsey Lohan, Britney Spears, Chris Brown och Rihanna.


Det här huset ser kanske inte mycket ut för världen och just nu var det inga skrikande tonårstjejer på plats över huvud taget. Antagligen beror det på att föremålet för deras dyrkan just nu befinner sig ute på turné. Här bor Justin Bieber enligt den star map som vi köpte när vi kände för att åka på lite egen sightseeing och spana på hus, utan guide en solig dag i januari.



5 kommentarer:

Marina sa...

Kul att se!

Mallan sa...

Häftigt att se deras hus :-)

Camilla sa...

Wow..vad du fått sett mycket.
Och vi :)
Vilka hus!
Tack för det!
Kram!

Jeanette sa...

Julia Roberts hus ser ut som en liten fabrik tycker jag ;-) Men kul att se husen.
Vilken underbar "top" (hittar inte ordet just nu i huvet..) på din sida, det ser ut som maneter!
Ser med spänning fram emot att få se ännu mer från eran resa, kul att visa via olika teman.
Kram

Maria sa...

Underbara bilder från vad jag antar har varit en underbar resa.
Jag har varit lite frånvarande med att kommentera på sistone men jag har läst om er härliga resa och jag är väldigt avundsjuk. Jag hoppas att jag någon gång får möjlighet att återvända till USA tillsammans med min familj.
Kram