Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 18 juni 2012

Dags för sånghäfte igen

Förra året gjorde jag ljusblå blommor med hjälp av karamellfärg till sonen
och han vill ha likadana i år, så de får stå och dra över natten.

Nedräkningen mot midsommar har börjat och det börjar bli dags att sätta ihop årets alltid lika uppskattade snapsvisehäfte. Som vanligt kommer det att bestå av massor av sånger och det är ett underbart sätt att få igång stämningen redan till lunch på midsommaraftonen.

För några år sedan bestod häftet av 67 sånger, men om man ska ta en snaps efter varje sång kan det bli lite väl vilt och tokigt, så förra året nöjde jag mig med 24 härliga sånger och då kunde vi lätt sjunga allihop.

Jag varvar alltid sångtexterna med fina bilder på alla närvarande, så det är ett rejält häfte som ligger på vid varje dukat kuvert. I år kommer vi att vara 22 personer till lunch på vår altan och där kommer vi att sitta oavsett väder. Det gör vi jämt. Så det så, säger jag bestämt till vädergudarna.

En uppskattad nykomling bland sångerna förra året var den om Älgen Hans. Om ni inte redan kan den, så kommer den här. Jag vill ju gärna sprida lite stämning runt om i hela landet, så smygsjung lite redan idag, så ni kommer i stämning inför fredagen, tycker jag.

Brukar ni sjunga snapsvisor?


Älgen Hans
(mel: Helan går)

Älgen Hans, han äter både sten och grus
Älgen Hans, han välter stora hus
Älgen, älgen, älgen-älgen
Älgen, älgen, älgen-älgen
Älgen Haaaaaaaaaaaans...
...han har så stora horn!





14 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Haha, den snapsvisan var ny för mig :) Skål!
Blir blommorna så där när du häller karamellfärg i vattnet?
Kram

Kvinna i medelålderns tid sa...

Entusiastiska Joanna! Hoppas du får många goa visor och en härlig midsommar ;-)

Maria sa...

Tack söta du för nya sången.
Önskar dig en fin midsommarvecka kram Maria

Susanne sa...

I år ska vi ha kräftskiva på midsommarafton, så idag har jag satt ihop ett häfte med kräftsånger.
Kramar

Marina sa...

jodå, många allsångshäften har jag gjort genom åren, men älgen Hans har jag missat!

Ninas skrivarlya sa...

Vilken rolig sång! Den var ny för mig.

Vi brukar aldrig sjunga snapsvisor på midsommar, kanske bara någon enstaka, typ "Tycker du att graven är för djup..."

Västgötskan sa...

Vilka fina, fina blommor! :-)

Njae... Vi sjunger, men det blir mest "Helan går". Hehe! Tråkigt? Förmodligen.. :-D

Kram!

LillaTuss sa...

Vilka härliga blommor. Spelar det någon roll vilken naturlig färg de har från början?

Bubbel sa...

Ha ha - den var kul och ny för mig! :)

Carina Sjölund sa...

Det var en roligt snapsvisa :)
Mycket sång ska det vara när det är midsommar *Blink* :)
Kramen på dig♥

Maria sa...

Yes här sjungs det snapsvisor!! I år ska jag nog inte dricka någon snaps men sjunga kan man ju alltid göra!

Kram

Shamrock sa...

Jag älskar nubbevisor men om jag sjunger eller inte beror helt och håller på sällskapet

Villa Frejas bokblogg sa...

Nepp, brukar inte sjunga. Men ska det sjungas blir det definitivt älgen Hans i fortsättningen :)
Kram.

Unknown sa...

Under studietiden var jag en mästare på snapsvisor! Detta gick i arv till döttrarna, Lisa ställde sig glatt och sjöng Härjarvisan inför hela nya klassen och när fröken, något tagen, harklar sig och säger, ja det var ju en, erhm, fin visa, vem hat lärt dig den, svarar Lisa stolt; det har min mamma gjort...