Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 22 juni 2012

GLAD MIDSOMMAR!




När jag gick upp vid sjutiden i morse var det strålande sol och det kändes väldigt konstigt att tänka sig att det ska komma ösregn om bara några timmar. Vi vill till varje pris sitta ute och tack vare det enorma partytältet kan vi göra det även i år.

Det var min svärfar som köpte tältet när han fyllde jämnt för några år sedan och sedan fick vi snällt nog ta över det. Idag passar det utmärkt när vi kommer att vara 21 personer kring bordet redan till lunch.


På midsommar börjar vi alltid festligheterna kring 12.30-tiden och i år blir det sill, potatis, knäckebröd, ost, köttbullar, korv, smörgåstårta, Janssons frestelse och västerbottenpaj. Mums, vilka godsaker vi ska stoppa i oss.



Till detta blir det givetvis en och annan iskall nubbe och öl eller vin till den som vill. Själv dricker jag faktiskt bara nubbe och vatten till lunch. Jag tycker ju att det är så himla kul att sjunga snapsvisor och om jag inte ska kasta upp allt det där goda jag just har stoppat i mig gör jag nog klokt i att inte spä på med vin också.

Sånghäftet blev riktigt fint i år och det är underbart att barnen nu är så stora att det låter som en hel kör när vi sjunger. Det ger sådan stämning med lite sång och alla 23 visorna ska vi ta oss igenom.



Vid 16-tiden blir det dans kring stången, men exakt då lär det ösregna så vi får väl se vilka som törs bege sig till lekplatsen och dansa. Käre maken klär just nu i alla fall stången tillsammans med söta dottern och några andra entusiaster. Söte sonen fixar här hemma med mig och jag kan behöva lite hjälp, för det är en del pyssel en dag som denna.

Kransarna blev fina, tyckte vi, och eftersom de sitter på världens finaste barn kan det ju inte bli annat än fantastiskt tjusigt, förstås.

Framåt kvällen är det grilldags och om vi har tur sitter vi sedan uppe tills solen går upp.

Precis som vi brukar denna underbara afton.

GLAD MIDSOMMAR, KÄRA BLOGGVÄNNER!



9 kommentarer:

Skrivarstudio ordOide' sa...

En riktigt skön midsommar till dig!

Åsa Hellberg sa...

Jag önskar dig och de dina en riktigt fin dag.

Anneli Stålberg sa...

Ha en riktigt härlig midsommar!
Kramar!

Shamrock sa...

Ser ut som en perfekt midsommar. Själv blev det inga nubbevisor för mig (jag har tappat rösten) men det gick bra ändå

Villa Frejas bokblogg sa...

Ett partytält borde man ha. Tänk vilka sommarfester man skulle kunna ordna då :)
Hoppas ni slapp alltför mycket regn och att ni fick ett trevligt firande.
Kram.

Duktiga Tjejen sa...

Ser väldigt mysigt ut! Hoppas ni slapp regnet också. Vi hade strålande sol hela dagen, men idag regnar det. Overkligt bra tajming.

Jeanette sa...

Smörgåstårtan ser super ut.
Hoppas det blev som ni tänkt, fast utan regn..
Kram

LillaTuss sa...

Regn eller inte. Midsommar och andra trevligheter kan genomföras i alla fall. Så länge sällskapet är det rätta :))

Västgötskan sa...

Låter som en härlig midsommar!

Kram på dig! :-)