Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 16 juni 2012

Bye bye, bebis

Denna fina champagneflaska fick jag av
mina fina föräldrar så vi kunde fira flott!

Nu är det gjort! Bebisen är ivägskickad och det är inte utan att det värker lite i mammahjärtat, för man kan aldrig veta hur mottagarna tar emot ens älskade lilla bebis, hur fin den än är i föräldrarnas ögon.

Föräldrarna till den här bebisen är jag och Kristina Svensson och det är förstås vår bok Förverkliga din bokdröm som nått sitt andra stadium och nu nått sina första testläsare. Nu väntar vi med spänning på vad de fyra utvalda ska säga.

Vi har med stor omsorg valt ut två som själva gett ut fler böcker än jag och Kristina har gjort, så de har stor erfarenhet av hela bokutgivningsprocessen. Där är vi väldigt nyfikna på om de saknar något som de brukar tänka på när de ger ut sina böcker. Kanske har vi glömt något avgörande? Så bra då att vi får deras fräscha, kritiska och erfarna ögon på bebisen.

De andra två testläsarna är lika noggrant utvalda, för de skriver själva och kanske kommer de att bli egenutgivare i framtiden. Då kan det vara utmärkt med en inspirerande handbok i den ädla konsten av ge ut böcker själv. Där är vi väldigt nyfikna på om de känner att de skulle klara att ge ut en bok efter att ha läst vår. Kanske har vi glömt något väsentligt? Perfekt med deras fräscha och öppna ögon.

Det har varit riktigt kul att samarbeta med en kollega kring en bok för första gången och den senaste veckan har varit galet intensiv. Jag har korrekturläst och tvättat alla texter och Kristina har klippt och klistrat. Vi har haft härliga roller i vårt samarbete, för jag är språkpolisen och Kristina är strukturfascisten och det är en mycket lyckad kombination, tycker vi själva.

Långt in på slutet har vi flyttat runt texter och strukit sådant som vi tycker är upprepningar. Till slut är det snudd på omöjligt att säga om det vi en gång skrivit ens finns kvar. Kanske tog vi bort det på alla tre ställen? Suck.

Tur att vi har våra fantastiska testläsare, som vi utgår från är både kritiska och ärliga och som kan leda oss rätt.


12 kommentarer:

Kristina Svensson sa...

Det är så himla härligt att samarbeta med dig Joanna!

Villa Frejas bokblogg sa...

Men så spännande. Jag förstår att det är nervöst.
Kram.

Hanna Lans sa...

Wow, vad ni har arbetat effektivt och snabbt! Ser fram emot att få läsa det färdiga resultatet sedan!

Duktiga Tjejen sa...

Är impad av ert tempo. Ser fram emot när den är färdig!

Tanja Dianova sa...

Grattis Joanna och Kristina! Lycka till med boken, ser fram emot att läsa den!
Kram / Tanja

Kati sa...

Förstår att ni antagligen ska ge ut den själva sedan. Var kan man få tag i den? Jag har inte tittat in på länge och är nyfiken: hur gick det med din egen bok? Du verkade vara väldigt kreativ när det gällde att nå återförsäljare, hur har det gått? Skulle vara intressant att höra om resultaten från en som gett ut sin bok på egen hand.

♥ Carina ♥ sa...

Jag håller tummarna att dom gillar er bebis lika mycket som ni gör :)
Kram

LillaTuss sa...

Skickar ett stort grattis och lycka till!

Marina sa...

Säger så jag med - grattis och lycka till!

Camilla sa...

Klart att dom gillar bebisen.
Vem gillar inte bebisar? ;)
Kram!

Linas drake sa...

Härligt! Då dröjer det inte så lång tid förrän alla vi som har bokdrömmar kan få läsa den då!

Kram!

Jojjo sa...

Åh så spännande, låter som nåt jag skulle vilja läsa!