Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 27 juni 2011

Härliga bilder från Kreta


Äntligen kommer första inlägget om vår fina och mysiga resa till Kreta. På mina föräldrars 47-åriga bröllopsdag lyfte flyget mot den grekiska ön och nog var det kul att jag som inte ens fanns då fick följa med på bröllopsresa en massa år senare och dessutom tillsammans med mina egna barn, som absolut inte var påtänkta när deras morföräldrar vigdes 1964.

Flygresan var extra trevlig eftersom vi förbokat sittplatser på raderna efter varandra. På det viset kunde vi hojta lite mellan stolraderna och även bjuda varandra på ett glas vin, vilket kändes väldigt lyxigt en torsdagsafton.

Vi hade bett om att få hotellrum i närheten av varandra också och även det fick vi, så vi var mycket nöjda och glada över detta. Förra gången vi var på Hotel Christina i Nea Chora tillsammans fick rummen mitt emot varandra och det bad hotellpersonalen om ursäkt för, för de hade hellre erbjudit oss rummen bredvid varandra, för då hade vi kunnat prata över balkongerna.

Vi såg dock fördelarna med att ha en balkong på varsin sida av huset för det betydde att det alltid var skugga någonstans och det går inte att sitta på balkongen om det är full sol och vindstilla.

Förra gången åt vi frukost på föräldrarnas balkong och tog ett glas vin på kvällskvisten på min, men i år fick vi äta frukost inne på rummet och så kunde vi sitta ute på eftermiddagen och kvällen istället.

Hotellet består av två byggnader, den längst till vänster och den längst till höger och vi bodde i huset till vänster med alla flaggor, men vår balkong syns inte från havet just där vi badar, även om vi hade fin havsutsikt. Det är min lilla mor som flyter runt och svalkar sig på bilden.

Mina fina grekiskt blåmålade tår fångades också på bild. Och förstås fina dottern och min lilla far. Badmadrasserna fick barnen redan för två år sen av mina föräldrar och de håller fortfarande, så vi packade med dem tillbaka till stranden där de köptes.

Det blev en del shopping i Chania framåt kvällen och bland annat köpte vi tre flickor varsin ring som vi genast kallade för kompisringar. Så nu är vi tre generationers kompisar och det känns fint.

Första kvällen på Kreta gick vi till Petrides, som är en väldigt trevlig restaurang nere i Chanias hamn och det var faktiskt riktigt roligt att Pojkarna som vi kallar dem som jobbar där, direkt kände igen båda mina föräldrar! De sträckte genast fram händerna och hälsade välkomna åter och det var förstås jättekul, eftersom vi genast kände igen dem.

Trogna och återkommande gäster bjuds på en knallblå drink före maten och den var lika svalkande och läskande som vanligt och efter den svettiga dagen godare än någonsin.

Pizzaälskande sonen beställde en skinkpizza och den fullständigt flödade av smetig och god ost, så han var mycket belåten med sitt menyval.

Min mamma väljer varenda kväll Chicken Souvlaki, så med tiden har hon blivit något av en expert på just denna rätt och känner alla små nyansskillnader som finns. Hon har dessutom lyckats locka in söta dotterdottern på samma bana, så nu sitter de där med varsitt kycklingspett och njuter.

Pappa är lite mer flexibel och äter gärna lamm när han är i Grekland. Själv blev det svärdfisk på min egen tallrik denna första afton.

När solen gått ner vandrade vi sakta hemåt och njöt av att det äntligen blivit lite svalare i luften. Efter ett glas vin på altanen var det dags att somna och det var ljuvligt att genom den öppna balkongdörren höra havets vågor slå mot stranden och känna den ljumma vinden smeka våra trötta kroppar...

Inga kommentarer: