Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 13 juni 2011

De vita rosorna färgas blå


Imorgon är det skolavslutning för båda barnen och som vanligt ombeds alla elever ha blomsterkransar i håret.

Till fina dottern har jag köpt både röda och rosa rosor av klassisk modell och dessutom en djupt röd kvistros. Hon ville även ha brudslöja så det köpte jag också. I trädgården växer både alunrot och daggkåpa och tillsammans med lite björkqvistar (!) kommer det säkert att bli en jättefin krans eller ett tjusigt diadem om hon istället väljer det.

Hon har varje år haft krans, men känner i år för diadem, så vi får se vilket som blir det slutgiltiga önskemålet imorgon eftermiddag.

Sonen brukar också få rosor i sin krans, även om de flesta pojkarna nöjer sig med enbart björkblad. I år har jag köpt tio vita rosor och dessa har jag tillsammans med ett par knippen brudslöja ställt i en vas full av blå karamellfärg. Efter ungefär fem timmar ser man redan tydligt hur blå blommorna blir.

Det ska bli spännande att hur pass blåfärgade de hinner bli tills imorgon eftermiddag då kransen ska bindas.

2 kommentarer:

Klara Svensson sa...

Jag ÄLSKAR att du gjorde kopplingen M-kulor = Mens-kulor. Att jag inte kom på det själv?!!

Joanna Björkqvist sa...

Ibland ser man inte skogen för alla träd! Kul att du uppskattade det, för det är ju faktiskt sjukt roligt att ha speciellt mensgodis och extremt passande att det var just M-kulor... :)