Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 6 december 2010

Pepparkakshuset klart trots bekymmer


När man köper en byggsats till ett pepparkakshus kan man bara hoppas att det är helt. Risken att någon annan presumtiv kund har tappat det i butiksgolvet och sedan lagt tillbaka det på sin plats för att välja ett nytt finns alltid.

Likaså kanske man själv packar matkassen så illa att det landar en tung ananas på den och bryter taket i två delar.

Därför är det alltid med stor spänning jag öppnar den hårda kartongen och försiktigt plockar ut husdelarna. De här gången var alla väggar hela, men ena taksidan var i fyra sorgliga delar och den andra i två. Det var bara att sätta igång att laga huset innan man kunde bygga ihop det.

Som tur var gick lagningen över förväntan och jag lyckades få på båda sidorna utan att det kraschade i mitten.

Sen rörde jag ihop äggvita och florsocker till kristyren och det var precis på gränsen att jag hade tillräckligt mycket florsocker hemma. Smeten blev lite väl fast, så jag hällde i fem droppar vatten. Då rann det istället och var helt omöjligt att arbeta med.

Som var hade min syster och granne ett helt paket florsocker hemma, så jag skickade ner dottern för att hämta första hjälpen i form av mer socker till smeten.

Jag tog ungefär två matskedar och då blev det helt perfekt. Systern fick tillbaka paketet nästan fullt och färska lussekatter till hela familjen som tack för hjälpen.

Nu står pepparkakshuset så fint i vardagsrummet och väntar på att bli uppätet på söndag. Då kommer det att bli fasligt trasigt igen.

Inga kommentarer: