Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 4 december 2010

Föråldrade fina flaskor förkastas?

Sedan bag-in-box-vinet gjorde entré i våra liv har det inte blivit så mycket vin i flaskor drucket här hemma. Det finns de som fortfarande vägrar att drick vin ur trelitersdunkar, men jag är flexibel och blir glad för vilket vin jag än får så länge det är vitt.

När jag kikade i förrådet i källaren upptäckte jag att det fanns några flaskor liggande och trots att dörren till skåpet varit stängd hade de lyckats samla på sig en del damm. Jag fiskade fram några och läste när de var tappade på flaska. Den äldsta, och därmed den dammigaste, var hela åtta år. Eventuellt finns det något ännu värre exempel i något hörn, men jag vågade inte titta så djupt. Vem vet vad jag skulle hitta då?

Eftersom det värsta jag vet är att kräkas blev jag väldigt tveksam till att dricka upp dessa dyra, upphittade vita droppar. Samtidigt avskyr jag att slänga goda saker och vin hör definitivt dit.

Min påhittiga mamma föreslog att jag skulle ringa till Systembolaget och fråga hur länge man faktiskt kan spara vin på flaska. Självklart ringde jag och fick prata med en kille som var mycket tydligt med att dåligt vin smakar ättika och då vill man inte dricka det. Dåligt i den bemärkelsen att man kräks av det blir det inte, sa han. En del kan tappa smaken medan andra bara blir fylligare.

När jag ändå hade en konnässör på tråden passade jag på att fråga om våra ålderstigna glöggflaskor, för här är ju bekymret att de faktiskt är öppnade sedan länge. En jättefin flaska innehåller årsglöggen från Blossa 2003 och då var det pomerans som gällde. Han övertygade mig om att glöggen faktiskt rent av kan bli bättre med tiden, eftersom sockret hinner blanda sig med smakämnena ännu bättre.

Han avslutade samtalet med en härlig och klockren kommentar till en räddhågad konsument som jag:

- Det är inget gift som plötsligt smyger sig in i dina flaskor!

Vi får väl se vilken av dessa flaskor som slinker ner till lördagsmiddagen. De ser fortfarande väldigt goda ut, så det ska nog gå bra. Jag känner mig i alla fall tillräckligt modig för att testa.

12 kommentarer:

Anders Bjorkqvist sa...

Kandke samma med sakerna i kylen och kak- och godisskåpen?

Joanna Björkqvist sa...

Ja, kanske det... Vi kanske ska festa upp både vin-, godis- och matförråden i helgen??? MUMS!

Marika sa...

vad är det för viner, vad heter de? är de klassificerade?

Marika sa...

(jag ser bara vad den i mitten heter)
om du kan få tag på en "moderkaka" det heter mère på franska,en sladdrig vinägerklump som man lägger i vinet, så kan du göra god, egen vinäger.

Marika sa...

nej men, man kan ju förstora bilden genom att klicka på den =)nice

Marika sa...

det får nog bli vinäger, eller vitvinssås!

Joanna Björkqvist sa...

Vitvinssås är supergott! Men jag tror nog att jag ska prova ett glas först i alla fall! Jag känner mig modig idag!

Vinäger låter ju sådär måttligt kul... ;)

Maria sa...

Jag tycker du ska prova att dricka det! Om någon som vet nåt om detta säger att du märker om det är dåligt, så får du väl tro på det.
Men jag har lite svårt att förstå dem som vill testa något som legat på havets botten i hundratals år, men det är ju deras eget val.
Smart att ringa Systembolaget och fråga. Ibland är de enklaste lösningarna också de bästa!

Joanna Björkqvist sa...

Jag kan glatt avslöja att den äldsta flaskan här, från 2002, smakade alldeles förträffligt!
Visst är det så, Maria, de enklaste lösningarna är absolut de bästa och det gäller att våga lita på sina sinnen!

Joanna Björkqvist sa...

Vi började med flaskan längst till vänster i bild, för den var äldst och från 2002. Men den gick alldeles utmärkt att dricka! Jättegod var den, rent av! TUR att jag vågade testa!

Marika sa...

så bra, då kanske jag vågar prova min La Garonne från 1983 =)

Joanna Björkqvist sa...

Det var ett fint år det, Marika! Testa!