Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 24 december 2010

Även en badkruka har badat



Vilken otroligt härlig dag vi fick ännu en gång! När vi begav oss till stranden var det fortfarande lite molnigt, men så snart vi var framme åtta minuter senare sken solen otroligt starkt och rakt uppifrån som den gör mitt på dagen här nere.

Barnen hoppade raskt ner i vattnet och det tog bara någon minut för mig att fatta samma beslut. Det såg helt oemotståndligt ut. Fånigt nog hade jag bara bikiniöverdelen med, för jag är ju något av en badkruka och den molniga himlen gjorde att jag inte trodde att jag skulle hoppa i vattnet. Praktiskt nog fick jag låna ett par surfbadbrallor av min käcke make och då kunde även jag få avnjuta de vilda vågorna en stund. Lite läskigt var det för jag gillar inte att få vatten i ögonen (ja, jag vet att jag är mesig och löjlig, men dessvärre är det så det är) och det skvätte vatten överallt, men jag måste erkänna att det var helt underbart och faktiskt ganska varmt i vattnet.

Vi hade med oss mackor som lite lunch och efter maten gick maken och barnen till en pool på stranden och där tog sonen simborgarmärket! Bra jobbat!


Sonen har dessutom börjat få ordentligt med fart på sin surfbräda och åker nu utan problem ända in mot stranden i ett hiskelig fart!

Trots att jag smörjde in barnen med solskyddsfaktor 50+ är stackars sonen alldeles röd och öm i ansiktet och på delar av armarna idag. Jag tycker synd om honom och hoppas verkligen att det lägger sig snart.

Bilden här, där sonen och maken kommer farande i hög hastighet tycker jag är lite rolig, för även dottern är med på bilden, utan att riktigt synas. Hon är längst till höger och om man tittar väldigt noggrant ser man  hennes ljusa hår mitt i vattnet och att vattnet står som en solfjäder runt huvudet när det träffar henne med full kraft!

På kvällen tog vi två bilar ner till stranden för att grilla på deras fina grillplatser och det första som mötte oss var stor dramatik med två ambulanser, fem polisbilar och en helikopter som just lyfte. Nyfiken som jag är frågade jag två män som stod på stranden vad som hade hänt och de bara stirrade på mig och frågade om jag inte var från Australien. När jag sa att jag var från Sverige log de och sa att jag automatiskt hade vetat om jag varit infödd, för det här händer hela tiden.

Det var en man, mest troligt en turist, som simmat i skymningen på ett ställe som är livsfarligt och han hade mycket riktigt svepts iväg av starka strömmar. De berättade att folk dör varje år just där! De var mycket noga med att poängtera vikten av att ALLTID simma innanför flaggorna på de bevakade stränderna och aldrig någonsin bada om det inte finns en badvakt på plats.

Där vi brukar bada är det alltid minst två vakter som står och spejar och första gången blåste de rejält i visselpipan när mina barn råkade komma utanför flagglinjen med ungefär två meter. Han såg att jag stod och fotograferade just dessa barn, så han kom fram till mig och påtalade vikten av att hålla sig innanför markerat område. De tar verkligen sin uppgift på allvar. Skönt, tycker jag, som har en tendens att bli en smula orolig för det mesta här i världen.

Det ver lite kyligt innan vi väl fick igång grillandet, men det var ändå mysigt att kunna sitta ute på kvällskvisten. Vi hade med oss en flaska vin och den hjälpte oss att hålla värmen lite grann. Fyra sorters korvar inklusive en vegetarisk variant grillades på hällen och till det åt vi sallader och bröd. Det blev en väldigt trevlig kväll, men det var också riktigt skönt att få komma innanför dörren igen och komma undan kylan och blåsten.

Nu laddar vi inför julafton som kommer att firas med glögg, Hallands Fläder och snapsvisor medtagna i ett litet häfte hemifrån.

Inga kommentarer: