Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 25 december 2010

Julafton med skaldjur och snaps


Det blev en väldigt annorlunda julafton, men det var inte direkt oväntat utan bara trevligt.

Vi började med en promenad till köpcentret där vi hittade nya badkläder till båda barnen och sedan åt vi underbara och stora mackor på Subway till lunch. Min var helt säkert den godaste av dem alla och fullproppad med skaldjursröra, tomater, gurka, ost och isbergsallad. Barnen var mycket nöjda med sina också, även om jag tycker att det var lite trist att bara ha ost och tomatsås på den ena och samma sak fast med tillägget salami på den andra.

Båda barnen var väldigt nöjda med shoppingturen, för dottern hittade ett smaksatt lypsyl som inte finns hemma och sonen en uppblåsbar pekande hand som han tyckte var hysteriskt rolig att leka med.

Så fort vi kom hem igen började förberedelserna inför den stora julaftonsmiddagen, då vi var totalt 14 personer från fyra olika världsdelar runt bordet. Vi representerade förstås Europa och våra vänner Oceanien och så fanns det en tjej från Afrika och en familj från Asien. Det såg riktigt politiskt korrekt ut kring bordet!


Vi hade tagit med oss ett snapsvisehäfte och en flaska Hallands Fläder och det blev riktigt härlig stämning när vi började sjunga våra sånger. Jag översatte alla sånger innan vi sjöng dem och sedan sjöng vi dem två gånger så att alla skulle ha en chans att hänga med i svängarna. Det var riktigt, riktigt roligt att höra svenska ord uttalas på så många olika sätt och kvar i flaskan simmade ungefär tre droppar på slutet, så jag tycker att vi skötte oss fint.


På julbordet fanns varken sill, skinka eller rödkål, utan istället flera olika sorters sallader och massor av fina skaldjur, Morton Bay Bug, som smakar som hummer och är lika dyr men fångad här i Australien, tigerräkor och ostron. Det var fantastiskt gott och verkligen i min smak. Alla skrattade högt när jag svarade på frågan från värdinnan om vad jag tyckte om the Morton Bay Bug.

- That was the best bug I've ever had!

Klockan var nästan elva på kvällen när det äntligen var dags för julklappsutdelningen och vi fick så många fina saker. Jag råkade glömma ta med mig min handväska hit till Australien, för jag hade redan lagt ner plånboken i ytterfacket på handbagaget. Tanken var att jag skulle lägga väskan i handbagaget, men vi åkte redan 4 på morgonen och då funkade inte hjärnan så värst bra. Fascinerande nog fick jag en jättefin handväska av våra vänner i julklapp, så nu behöver jag inte köpa en ny här nere. På bilder ser ni att jag håller väskan i handen. Vilket otroligt sammanträffande!




Inga kommentarer: