Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 2 december 2010

En pimpad snöen och glögg

Nu har jag köpt en snöbesprutad en och för att göra den lite extra tjusig köpte jag små söta glitterbeströdda rosor på nålar och stack in här och var. En snögubbe ställde jag på vakt i guldkrukan också och genast ökade julkänslan i hemmet rejält.

Rysskylan, som det kallas i media, håller i sig och när jag åkte hem från bokcirkelträffen sent i går kväll visade termometern på instrumentpanel i bilen exakt det gradantal som jag upplever att det är. Den stod nämligen på imponerande - 22.

Sedan nästan två år är det något fel på den och i början, när felet dök upp första gången, visade den mellan 7 och 8 grader fel, men sedan något år är det hela 12 graders skillnad mellan vad som står där och den verkliga temperaturen utomhus. Fast jag måste säga att så här års visar den på pricken det antal grader som jag är helt övertygad om att det är.

Flera gånger under sensommaren, då moln skymde den värmande solen och regn kylde av vårt land, fick jag en liten lysande snöflinga bredvid gradantalet, för då varnade den för halka. Visserligen var det bara 12 grader ute, som det kan vara i sommar-Sverige ibland, men jag kunde inte låta bli att le åt halkvarningen. Inte ens jag, som är extremt försiktig och alltid smått livrädd i trafiken, tror att det är halt i augusti...

Ikväll ska vi dricka lite glögg och då blir det premiär för någon av dessa fina flaskor som jag fick i present för ett par veckor sedan. Det lutar mest åt den i mitten, för jag tycker hjortron är fantastiskt gott.

Inga kommentarer: