Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 15 augusti 2011

Tur och turer på Liseberg


Ösregnet höll på att ställa till det för oss, men efter en koll på nätet vågade vi oss ändå iväg till Liseberg idag. Hela kvällen, natten och morgonen har vi matats med bilder och rapporter från översvämningarna i Göteborgsområdet, så det var inte utan att det var lite pirrigt att sätta sig bakom ratten.

Vi tog vägen förbi stora köpcentret köpte några sista småsaker och sedan bar det av mot den tidigare avspärrade E6:an. Trafiken flöt (!) fint och regnpölarna var inte så stora eller djupa att de fortfarande utgjorde ett problem, så vi blev inte sinkade alls.

Det innebar att vi istället var på plats i parkeringshuset långt över en timme innan Liseberg ens öppnade och där satt vi och väntade på mor och far, som skulle ansluta. När de till slut kom passade vi på att fira lilla pappa som fyller år idag!

Det måste sett hur skumt ut som helst när jag gav honom flott whiskey, två skjortor, en t-shirt, en godisburk och lite souvenirer från Karpathos till både honom och mamma där på parkeringen. Han blev glad i alla fall och nu håller vi tummarna för att kläderna passar.

Det var inte så värst mycket folk på Liseberg (många var nog lite skrämda av regnvädret), så vi satsade på varsitt åkband till barnen. Dottern åkte genast Balder och sonen satt helt ensam i hela Kaffekopparna och det såg ungefär som om vi hyrt hela attraktionen för just vårt gossebarn.

Näst på tur stod den blöta Kållerado och eftersom solen sken ville dottern inte ha täckjackan på sig, så hon slapp det. Tyvärr tjatade jag inte på henne. Resultatet blev istället att hon blev totalt genomblöt. Endast en kvadratdecimeter på tunikan var torr.

Distriktssköterskan i sällskapet, den blöta flickans mormor, slog fast att hon måste ta av sig det genomblöta plagget, för det var knappast sommarvärme ute även om solen periodvis sken. Det betydde i praktiken att hon istället fick ha endast underkläder och täckjacka på sig resten av dagen. Vilken öde.

Stackars sonen blev brutalt påkörd bakifrån i de där eländig radiobilarna som jag avskyr och smällen blev så kraftig att han dök med ansiktet rakt på ratten och sju timmar senare klagar han fortfarande på nack- och ryggsmärtor. Jag tycker att det är livsfarligt. Hoppas verkligen det lägger sig snart.

Som vanligt åt vi lunch hos Evert Taube och maten där är otroligt fin. Inte alls någon slabbig snabbmat, utan riktigt gott och vackert. Den bakade potatisen med skaldjursröra är underbart god och barnen väljer alltid plättar med jordgubbar och grädde, som ser ut som mjukglass.

Arme sonen ville inte åka Flumeride efter sin stora krock tidigare men dottern och morfar slog till med en tur i timmerbåten. Idag kände jag inte för att bli blöt, men annars gillar till och med jag, som är en pinsamt feg figur, just denna härliga åktur.

Glada dottern och tappre morfar gör sig beredda...

... och här kommer de störtande ...

Ujuj, vad det kittlar i magen i sista backen ...

För att inte tala om hur mycket det skvätter!

Men det är det alltid värt - båda var nöjda och glada!
När käre maken jobbat klart för dagen svepte han förbi och var med i någon timme innan han åkte hem för att istället ägna sig åt lite kvällsvindsurfning. Han hann i alla fall tanka en bil och vinna en enorm anka till gosedjursälskande dottern!

Över huvud taget får vi säga att vi haft tur med spelandet idag. Jag vann fem plopp-chokladkakor och samma sak gjorde mormor. Dessutom vann hon en apa som fick trösta skadade barnbarnet, en påse Gottochblandat, en påse Twist och en ask Noblesse. Dottern vann en egen anka också, så med den hon fick av sin skicklige far stoltserade hon med två. Käre maken bankade hem en liten pingvin också genom att snabbt slå i spikar med en hammare. Den fick sonen.

Sammantaget hade vi tur med allt, utom att sonen blev påkörd, förstås. Vädret var perfekt och det gör som vanligt en hel del av upplevelsen.

Jag törs knappt åka någonting eftersom jag blir rysligt illamående av allt som snurrar, går fort och åker i backar, men jag passade på att ta en tur i Sagoslottet, för det är precis lagom för mig.

Mormor och dottern satt i båten före oss och därefter smög jag och sonen oss fram genom sagans förtrollade värld. Kanske var det sista gången han kunde tänka sig att åka denna lugna attraktion med sin mamma så jag var tvungen att ta tillfället i akt.

Nu avslutar jag med ett stort GRATTIS till lilla pappa som fyller år och jag hoppas att han tar sig en rejäl whiskey på kvällskvisten, för han måste ju testa födelsedagsflaskan!

Inga kommentarer: