Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 30 januari 2011

Åh, vilken underbar lördag!


Fina svärföräldrarna kom lagom till lunch och då bjöd jag på räksoppa och vitlöksbröd och sedan var det dags för käre maken och mig att bege oss till Göteborg för att njuta av den födelsedagspresent, som han fått av sina föräldrar. För några månader sedan fick vi ett besök på GöteborgsOperan inklusive barnvakt i present och idag var det äntligen dags att kvittera ut gåvan.

Musikalen Sunset Boulevard var en härlig historia, om än med en tragisk underton. En del repliker var helt obetalbara, som t ex:

- Jag trodde du hade talang?
- Det var förra året! I år känner jag för att äta!

Eller, sagt av stumfilmserans största stjärna, som snabbt blev en före detta stjärna:

- Jag ÄR stor, det är filmen som har krympt!

När jag fick ett glas vin i halvlek var solen precis på väg ner och då tog jag den första bilden ni ser här på bloggen genom fönstret och den tycker jag säger en del om hur vackert Operan faktiskt ligger.

När föreställningen var slut såg jag för första gången det stora Göteborgshjulet i kvällsljus och jag måste erkänna att det såg tjusigt ut. Det kändes inte direkt lockande att kliva in där, men gärna framåt sommaren när sikten är lite bättre. Kanske tar vi en tur med barnen då.

Vi ville gärna äta något gott en afton som denna, så vi började söka efter en lämplig restaurang. På väg mot mer etablerade trakter tog jag bilden vid bron. Räcket på bron är knivskarpt, men spårvagnen kommer farande i full galopp och blir därför aningen oskarp. Lite säger det om hur kvällslivet är...

Till slut hittade vi alla fall Sence, som visade sig vara en alldeles utmärkt restaurang med synnerligen humana priser. Jag åt en ljuvlig risotto med skaldjur och rökt lax och den var riktigt god. Jag hade gärna ätit tre rätter, för det hade både plånboken och magen sagt ja till, men när svärföräldrarna var hemma hos oss, så var det ändå trevligt att få komma hem igen och hinna prata lite innan det var dags att gå och lägga sig igen...

Vilken underbar lördag!

Inga kommentarer: