Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 4 april 2011

Glamorös påsktupp och skumma höns


Den här ljuvliga påsktuppen sprider lite glamour i vår annars vardagliga måndagslunk och jag tycker att man blir på gott humör bara av att se den.

För att muntra upp barnen lite köpte jag idag fyra knallgula skumma höns, som de så passande heter. Varsin fick de provsmaka idag, men de andra sparar vi till helgen, för det får finnas gränser på hur lyxigt livet får vara en måndag.

Pappas operation av knät gick utmärkt i förmiddags och även om han har förfärligt ont just nu, så känns det väldigt skönt att det hela över. Nu återstår förstås en hel del rehabilitering innan han återfår sin fulla rörlighet, men nu kan det bara bli bättre för varje dag.

Våra grannar mitt emot har sågat ner sin stora vackra blodlönn och det har förändrat vår omgivning ganska radikalt på flera sätt. Den har haft många olika sidor ur vår synvinkel.

Det positiva har varit att den varit otroligt vacker, särskilt när bladen bara är några veckor gamla och fortfarande alldeles röda. Det negativa har varit att den har skjutit skott mitt bland våra buskar och det har varit svårt att komma åt alla uppstickare mitt i ölandstoken. Dessutom har den skymt solen under ett par timmar på vår altan, så nu kommer vi att få det bättre rent solmässigt hos oss framöver.

Anledningen till att den sågades ner, eller lönnmördades och styckades som man vitsigt skulle kunna uttrycka det, var att den hade enorma rötter som gjorde stenläggningen på gården alldeles ojämn och det var ohållbart i längden.

Så sent som igår passade jag på att ta några vackra bilder på himlen just som solen hade gått ner och då var trädet med på flera av dem och idag, med facit i hand, känns det som om solnedgången symboliserar trädets eget liv...

Inga kommentarer: