Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 16 februari 2011

Äntligen en ny ugn


Idag kom den - den nya, efterlängtade ugnen!

Än så länge står den i hallen och det var jag som fick hjälpa killen, som kom med den, att få in den i hallen och jag kan säga att den var väldigt tung.

Vår förra ugn är väldigt välanvänd, nästan tolv år gammal och varmluftsaggregatet har inte fungerat på minst fyra år, så det var på tiden att vi bytte ut den, även om jag innerst inne önskar att prylar av den här sorten skulle ha evigt liv.

Innan varmluftsdelen slutade fungera använde jag den jämt och utnyttjade verkligen att man kunde ha tre lager inne samtidigt. En kväll när vi hade gäster och maten borde varit klar tittade jag in i ugnen flera gånger, men allt såg fortfarande helt rått ut. Det kändes väldigt konstigt att det tog sådan tid, men den stod på 225 grader och varmluft, så vi väntade tappert en stund till.

Efter ytterligare någon kvart såg laxfilén fortfarande rå ut och grönsakerna hade inte fått någon som helst färg.

Då vred jag på ratten som anger gradantalet och först när jag kom under 50-markeringen slocknade lampan. Det var alltså mindre än 50 grader i ugnen och inte alls konstigt att maten aldrig blev klar.

Från den dagen har jag fått använda ugnen som en vanlig gammaldags ugn utan varmluftsfinessen och det har för all del gått, men jag vill ofta ha både potatis i ett lager, grönsaker i ett annat och så fisk på ett tredje, så helt enkelt har det inte varit. Inte har jag kunnat baka flera sockerkakor eller kladdkakor samtidigt heller.

Nu är ordningen återställd och jag ser verkligen fram emot att den ska komma på plats, så att jag ska kunna premiäranvända den imorgon när mina fina barn och snälla föräldrar äntligen kommer.

Hoppas att tulpanerna kommer att vara lika vackra imorgon också, för de lyser verkligen i solen.

Ni kanske också lägger märke till att det numera kommer tre andra slumpvis valda blogginlägg nedanför dagens och det är en ny funktion som jag har lagt till, för att jag tyckte att det verkade roligt. Kanske kan jag tagga inläggen så att endast relaterade inlägg dyker upp, men än så länge är det helt slumpvis och jag tycker att det ser lite trevligt ut.

Inga kommentarer: