Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 1 april 2014

Vi bryr oss om hönorna

Titta så bra vi konsumenter är! De äggförpackningarna som lite, lite syns
längst till vänster är också ekologiska och värpta av hönor som får gå ute
så vi kunde som tur var köpa ägg idag med.

Idag blev jag så glad när jag handlade mat och kom fram till äggen. Våra ägg var slut hemma i kylskåpet, så det var akut att köpa nya, för de går ständigt åt. I butiken möttes jag av lappen på bilden ovan och blev genast både glad och stolt över oss konsumenter. Vi bryr oss faktiskt om hur hönorna har det och det gläder mig när de nu är så snälla och producerar dessa fantastiska ägg som vi kan avnjuta i så oändligt många skepnader.

Medvetenheten kring djurhållningen har utan tvekan ökat de senaste åren och vi konsumenter måste hela tiden ha med oss i tankarna att vi styr väldigt mycket med plånboken. Om vi enbart köper ekologiska ägg från hönor som har möjlighet att vistas ute blir dessa till slut de enda som kommer att finnas på marknaden. Ingen äggbonde vill producera en massa ägg som inte en kotte köper - det ligger i sakens natur.

Vi vuxna har ett stort ansvar där. Inte bara när det gäller djuren, utan också för att berätta för våra barn varför vi bör välja ekologiska ägg från utehöns. Det har jag gjort sedan barnen var så små att de knappt kunde prata. Förstå var jag nämligen övertygad att de kunde från början, så jag babblade på om allt möjligt redan på BB ungefär.

När söta dottern var två år skulle vi köpa ägg och redan för tolv år sedan var valet självklart och vi visste båda varför vi valde som vi gjorde. Dock valde en tant en helt annan sorts ägg och de var varken ekologiska eller gav hönorna möjlighet till utevistelse. Detta noterade den lilla, icke läskunniga flickan genast, så med hög och klar röst deklarerar hon dagens sanning:

- Mamma, den tanten bryr sig inte alls om hur hönorna har det!


Inga kommentarer: