Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 22 april 2014

Fantastisk påskresa till Kina


De senaste tolv dagarna har jag verkligen saknat att inte kunna blogga. Jag har nämligen inte kunnat det trots att jag har haft massor att berätta och dessutom en hel del läckra bilder att bjuda på. Det har känts både konstigt och ovant och lite irriterande att inte kunna logga in på mitt bloggkonto och ladda upp bild på bild och småprata lite som jag brukar.

Likaså har jag saknat Facebook och att kunna hålla kontakt med mina vänner där dagligen. Oftast är det inte några stora saker som avhandlas, men den där vardagliga inblicken i varandras liv, som jag tycker är så trevligt och kul, har fattats mig.


Men det är priset man får betala när man varit på resa i Kina. Och det är det vi har varit. Självklart var resan utan att blinka värd denna i-landsuppoffring, för vi har verkligen upplevt ett fantastiskt äventyr på alla sätt, men nu har jag längtat efter att blogga, så under några dagar kommer jag att bombardera alla som vill med bilder och historier från årets påskresa.


Vi började med ett besök i Shanghai, där vi hälsade på goda vänner. Mannen i familjen jobbar där och när de for sa de att vi gärna fick hälsa på någon gång under de tre åren kontraktet varade. Det lät jättekul och vi var genast mycket intresserade, så klart.

Som bekant flyger dock tiden iväg och till sommaren har de tre åren plötsligt gått. Det blev vansinnigt bråttom att få till en resa och jag blev otroligt glad när käre maken överraskade hela familjen med att avslöja att han bokat biljetter så vi kunde åka dit över påsklovet.


Det var så fantastiskt kul att få träffa våra vänner igen och de är så generösa och underbara att jag saknar ord. Vi fick en hel våning för oss själva och när vi kom stod fyra sängar bäddade till oss och på varje säng stod ett par tofflor, precis som på ett riktigt hotell. Så gulligt!

Första kvällen var vi lite trötta och drabbade av jetlag, så vi hade en lugn och skön kväll hemma tillsammans och till söte sonens stora glädje bjöds vi på tacos. Det var synnerligen välkommet efter flygplansmaten, som han minst sagt inte är så förtjust i.


Morgonen därpå begav vi oss till den byggnad som i folkmun oftast kallas Kapsylöppnaren, men som egentligen heter Shanghai World Financial Center. Det var en mycket grådaskig morgon, men bilderna blev riktigt läckra ändå. De ser svartvita ut, men tittar man noga anar man en svagt grön nyans i bladen. Av själva kapsylöppnardelen syntes dock inget för det var alldeles för dimmigt.

När vi kom upp till utkiksplatsen i det högsta hotellet i världen, Park Hyatt Shanghai, som ligger i skyskrapan, såg vi just ingenting alls. Det ska vara en magnifik utsikt, men för att njuta av den krävs betydligt mer sol än dimma och det fick vi inte denna dag.



Sol i mängder fick vi istället en annan dag och då fick vi se den magnifika Shanghai skyline i sin fulla prakt. Så otroligt vackert, färggrant och läckert.


På eftermiddagen begav vi oss till textilmarknaden för att låta sy upp kläder av en skräddare som vår väninna anlita ett flertal gånger. Vi gjorde beställningen så tidigt vi kunde för att skräddaren skulle ha en chans att hinna färdigt innan vi skulle resa vidare och det var väldigt pirrigt att stå där och bli mätt och sedan välja ut tyger och plagg. Mer om det äventyret kommer imorgon.


Framåt eftermiddagen tog vi en promenad i mysiga kinesiska gränder. Det finns hur många trevliga små kvarter som helst och alla vimlar av människor och små butiker och stånd med allt möjligt. Att fånga allt på bild är helt omöjligt, men jag hoppas att några av bilderna ger en liten känsla av hur trevligt vi hade det denna första heldag i exotiska Shanghai.






Vi fick till exempel se några godistillverkare göra karameller. Bara en sån sak.

Vilket ställe! Vilka dofter! Vilket äventyr!

1 kommentar:

Ezter sa...

Wow! Vilken resa! Vi har också gjort en "resa", dock varken spännande eller kul :( Jag har bloggat om helgen :(