Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 28 november 2010

Underbar dag på Liseberg

Vi kom till Liseberg precis när de hade öppnat och då var det ljust och soligt. Allt eftersom timmarna gick blev det mörkare, mysigare och snart började snön falla. Lite kyligt var det, men vi var alla så rejält påbyltade att det inte gjorde oss någonting. Det var tvärtom så att den stunden vi tillbringade i spelhuset gjorde oss smått svettiga och det är väl ändå ett angenämt bekymmer på första advent?

Barnen åkte bara ett par attraktioner, för det vi hade mest fokus på var att köpa godsaker och spela lite på hjulen. Jag var en enda liten pigg ifrån att vinna och det hände dessutom två gånger i rad och då gick jag muttrande därifrån och spelade inget mer. Dock var det ingen stor katastrof, för jag spelar aldrig för mer än jag har råd att förlora och idag landade hela spelkontot på en tjuga. Precis lagom!

Barnen spelade en del skicklighetsspel och den här bilden tycker jag är så rolig, för en högerhänt och en vänsterhänt kastar bollen exakt samtidigt och bollen befinner sig i luften på exakt samma höjd just som jag tar bilden.

En ren kom spatserade alldeles vid önskebrunnen och det är inte ofta man ser en sådan smyga omkring inne på Liseberg utan vare sig koppel eller släde.

Sonen och maken körde motorcykel i spelhuset och det var en otroligt spännande kamp mot mållinjen. Nioårige sonen vann med ungefär en sekunds marginal, framför sin far som haft körkort i nästan 30 år!

På nästa spel, Terminator där jag tog denna läskiga bild, vann dock pappan, så båda var nöjda och det känns ju alltid rättvist och bra.

Själv är jag betydligt mer intresserad av att fotografera än att spela spel. Isskulpturen var otroligt vacker och såg väldigt olika ut från olika vinklar, eftersom ljuset reflekteras olika beroende på var man står. Den vackra och färgglada fasaden förevigades självklart också.

Som extra stämningsskapande detalj lyssnade vi lite på Jullotta och Molly Sandén var en av dagens artister.

Vi köpte fudge, varma donuts, heta brända mandlar och mjuk kola och det var lika gott som vanligt att gå där och småäta under eftermiddagen. Så fort vi kom hem toppade vi dessutom läckerheterna med en mugg varm glögg. Den hoppade vi över på Liseberg, eftersom det bara serveras saftvarianten där och det är inte alls lika gott.

Vi fick en underbart trevlig dag på Liseberg tillsammans med våra fina norska vänner och vi längtar redan till nästa gång vi ses igen. Vi hoppas att det inte dröjer alltför länge...

Inga kommentarer: