Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 18 november 2010

Torsdagsmys med fina gäster

I eftermiddag kommer mamma och pappa på besök och börjar med att hämta barnen på skolan, eftersom det bästa dottern vet är när lilla hunden Alice hälsar på.

Vi passar på att få lite vardagsglamour när käre maken är i Frankrike och åtminstone försöker tävla i världscupen i Speed vindsurfing. Första dagen blåste det för mycket, andra dagen inget och idag väntar jag fortfarande på rapport, men det såg inte direkt lovande ut, löd prognosen sent igår kväll.

Mina stora intressen är inte det minsta väderberoende, så jag ska utan att konsultera SMHI eller andra sol-regn-vind-sajter, ägna mig hängivet åt en av de dödssynder som jag njuter mest av; frosseri. Ikväll blir det smörgåstårta, för mamma och pappa är inte noga med att få lagat mat på kvällskvisten, utan äter hellre något lätt. Smörgåstårtor är något av min paradgren och väldigt praktiskt att bara kunna ställa fram, så idag gjorde jag en lagom liten nätt sak till oss. Jättegott och alltid vackert och lite lyxigt!

Igår köpte jag hemlagat godis från Mariannelund på Tjolöholms julmarknad och det ser jag fram emot att få bjuda gästerna på ikväll, för under flera år åkte jag och barnen tillsammans med mamma till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby en helg i maj. På vägen dit passerade vi alltid Mariannelund och där har de världens allra godaste och färskaste godis.

En morgon när vi kom var det stängt och vi blev så enormt besvikna att vi knappt kunde ta oss tillbaka till bilen. Då öppnades plötsligt fönstret på andra våningen och en glad röst undrar om vi ville handla. Vi tömde nästan hela butiken i vår eufori och var så nöjda när vi åkte därifrån.

Killen igår var lika trevlig, för först köpte jag sex påsar för 100 kronor och någon timme senare gick jag tillbaka, för att köpa sex till. Han kände genast igen mig och undrade varför jag kom tillbaka. Jag förklarade att jag var tvungen att passa på och köpa sex påsar till, för det är så extremt ovanligt med detta underbara godis. Då lyste han upp, gav mig en platspåse och sa:

- Varsågod, och du kan ta sju påsar den här gången!

Det gjorde jag så gärna, så nu kan till och med mamma få en av dem, för 13 påsar godis är kanske lite väl mycket för mig och barnen. Tolv däremot klarar vi av... Hihi...

Jag köpte inte bara godis igår, utan också tre ostar på ett kilo styck och två ostkakor med en burk ekologisk hallonsylt till. Ikväll blir det ostkaka efter smörgåstårtan och jag har inte bestämt om jag ska ta  originalet eller den med kardemumma. Båda var utsökta på provsmakningen igår.

Dessutom köpte jag två marsipancigarrer och en marsipangris från Bräutigams igår och det är alltid lika spännande att provsmaka sig igenom sortimentet innan man väljer. Sonens röst vägde tungt i år, för han älskar marsipan. Det fick bli en cigarr med smak av pistage och en med päroncognac.

Jag köpte inte en enda tomte, krans, duk eller annat man kan bevara, för huset är ändå redan fullt. Jag köper mycket hellre saker man kan äta!

Och nog ska vi ta ett busglas ikväll - bästa sortens vin!

Inga kommentarer: