Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 16 september 2013

Nya vackra fiskar


I ett par år var vi självförsörjande på fiskar för våra underbara Molly och Platy förökade sig konstant. Något har hänt sedan dess och vi har fått allt färre fiskar i akvariet. Det har varit varit otroligt ledsamt att se beståndet decimeras under några månader så idag var det dags.

Söta dottern och jag tog med lite akvarievatten i en glasburk till djuraffären och bad att få ett vattenprov gjort och det såg faktiskt helt okej ut. Ett lite mer omfattande vattenbyte än normalt borde göra susen, för i övrigt såg det fint ut.

Då vågade jag köpa några nya sorters fiskar som vi aldrig haft förut. Generellt satsade jag idag på större fiskar än vanligt, men ett stim med rödmunstetror slog jag också till med, för de är så otroligt söta med sin läppstiftsröda mun och mycket effektfulla när de simmar i stim.

Vi köpte också en otroligt cool kolsvart fisk med lite randig stjärt som en pinne och den hette spännande nog Black Ghost.

Det var länge sedan jag vågade ha några scalarer, men nu fick jag tips om stora fina fiskar som ser ut som discokulor. De är helt fantastiskt vackra, men blir inte helt skarpa på bild när de ivrigt utforskar sin nya boning. Det syns i alla fall hur vackert de glittrar.

En algätare och ett par praktbotia fick också flytta hem till oss idag och nu hoppas jag bara två saker.

Att de ska trivas och att de ska överleva.

PS! Glöm inte att vara med och tävla om min roman Närmare dig som släpps den 25 september. All info om tävlingen finns HÄR!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Hoppas verkligen att fiskarna ska trivas.
Kram!

jennie sa...

Vilken underbar headerbild! Och fina fiskar. Håller tummarna för att de ska trivas gott :)

<3 Jennie