Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 25 februari 2015

Fullt upp med reportageboken Våra älskade orkade inte leva



Vilket härligt tempo det är i mitt liv liv. Rena rama actionfilmen och det föredrar jag helt klart framför ett drama.

Förra veckan släpptes reportageboken Våra älskade orkade inte leva på Grim förlag och på själva releasedagen var jag med i två radioprogram. Hela helgen gick sedan i firandets tecken och det var så otroligt kul att få träffa flera av mina intervjupersoner igen och skåla med dem för det fina arbetet vi gjort tillsammans när det gäller boken.

Det var också trevligt att så många av mina vänner kom för att fira med mig och för att köpa ett rykande färskt exemplar av boken. Jag skrev hälsningar och autografer så pennan glödde och det var riktigt kul att vi sålde så mycket, för jag vill ju att boken ska nå ut med sitt viktiga budskap; vi måste våga prata mer om självmord för att bryta de tabu som finns.

Jag har också fått höra mycket positivt om boken redan. Först och främst att den är fin att se på, och det är ju väldigt roligt med tanke på att det är jag som målat omslagsbilden, men också att den är svår att lägga från sig när man börjat läsa och det är verkligen glädjande. Jag har känt samma sak under själva skrivandet. jag har inte velat sluta för dagen och gå och lägga mig, utan jag har velat fortsätta att skriva och skriva och skriva.

På det sättet har faktiskt arbetet med boken varit lustfyllt trots det tunga och svåra ämnet suicid.

Bara ett par dagar efter att en väninna köpt boken fick jag ett trevligt meddelande där det stod att boken är det bästa jag har gjort och att den håller världsklass. Så himla fint skrivet - inte undra på att jag är både glad och stolt.

Och inte nog med det; BTJ, som förut hette Bibliotekstjänst och recenserar de flesta böcker som ges ut i Sverige och därefter skickar ut omdömena i häften så att bibliotekarier runt om i landet vet vad som finns att beställa, recenserade Våra älskade orkade inte leva rekordsnabbt. Det brukar ta ett par, tre månader innan man får sin recension, om man över huvud taget får en numera, för det är inte längre självklart.

Den här gången tog det en enda vecka, som kom recensionen. Imponerande redan där, men det allra bästa med den är att den är allt igenom positiv. Så här skriver Therese Nordholm i BTJ-häfte nr 8, 2015:

"Författaren vill med sina texter spegla de känslor som finns runt ett självmord, ge stöd år anhöriga och genom att tala om suicid också vara en del i att bryta ett tabu. Detta lyckas författaren uppnå i denna välskrivna och viktiga bok."

Jag kunde inte fått ett finare omdöme. Våra älskade orkade inte leva är både välskriven och viktig - hurra!

Jag har också fått veta att Myndigheten för Tillgängliga Medier, MTM, vill göra talbok av boken och även detta är mycket glädjande för jag vill ju att så många som möjligt ska kunna få tillgång till den. Redan veckan efter releasen kom frågan till Grim förlag och det kändes fantastiskt. MTMs uppdrag är bland annat att se till att alla ska ha tillgång till litteratur och samhällsinformation utifrån sina egna förutsättningar oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning. En väldigt viktig myndighet, alltså.

För den som är intresserad av att köpa boken finns den både som e-bok och danskt band på både Adlibris och Bokus. Det går också att köpa direkt via mig. Allra billigast är förstås att låna den som e-bok på biblioteken eller be närmaste bibliotek beställa hem pappersboken. Vilket som är välkommet, för jag blir väldigt glad om boken sprids.

Det är mina intervjupersoner, som så öppenhjärtigt berättar om sina tankar, känslor och erfarenheter kring självmord i familjen, verkligen värda. De är fantastiska.


Inga kommentarer: