Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 10 januari 2014

Vackra SeaWorld i Orlando


Jag tycker om nöjesparker i allmänhet. Det brukar vara full fart, snyggt och fint på alla sätt. Jag gillar Liseberg, Gröna Lund, Magic Kingdom, Universal Studios - ja, ni fattar. De är läckra allihop och dessutom inbördes ganska olika.

Men SeaWorld. Alltså få parker slår SeaWorld i Orlando. Så otroligt vackert, roligt och tjusigt på alla sätt. Det här blogginlägget kommer till största delen bestå av bilder och då har jag ändå varit selektiv. Jag hade kunnat lägg in ett hundratal till. På riktigt.


Det började med att vi välkomnades av karibiska flamingos. Så vackra i färgerna.


 Sedan fick vi på en fantastisk delfinshow. Vilka ljuvliga delfiner!


Därefter var det dags för en föreställning med sjölejon, valrossar och uttrar. Jättekul och gulligt på alla sätt, men allra roligast var ju pantomimkillen innan. Så här såg han ut. Det var honom vi skrattade hjärtligt åt när han gjorde narr av andra gäster tre-fyra timmar innan han gjorde narr av mig...

Men det är klart att det var kul att få bidra till tvåtusen människors asgarv när han skojade om mitt hår när jag gick förbi på eftermiddagen. När jag gick förbi honom gjorde han först en förfärad min och sedan såg jag inte vad som hände eftersom det hände bakom min rygg.

Mina barn har dock inlevelsefullt berättat hur han satte båda knytnävarna till huvudet och sedan plötsligt slog ut med dem som om mitt hår hade exploderat. Och ja, med den enorma fuktigheten som var dessa dagar hade en poäng. Jag såg förskräcklig ut i huvudet och var plågsamt medveten om det.

Och jag lovar, jag hörde gapskratten från publiken långt in i själen....


Sjölejonet var så blankt och fint och lyssnade till alla instruktioner.


Valrossen var en baddare på att dansa i takt och rev ner massor av applåder med sig grymma kroppshydda. Kolla hur den dansar perfekt!


Den här söta lilla delfinen är helt ledig och simmar obekymrat och planlöst runt i Dolphin Nursery och gläder besökare genom att dyka upp här och var och bara le. Så bedårande.


Hela sjön var full av fina julgranar, men på dagen kunde vi inte ana hur fullständigt fantastiska de skulle bli med ljus när det var mörkt. Kika längre ner och häpna. Det gjorde vi.


I balgrunden syns den vackra och stora teatern där den speltakulära isshowen ägde rum två gånger per dag och vi såg båda. Fullständigt tokimponerande. Skrolla ner!


Grymma och coola röda julgranar höga som en människa. Så snyggt!


Späckhuggare är fascinerande djur och dessa var underbara. De hade lärt sig exakt hur man skvätter ner en publik. I god tid förvarnades alla om att det SKULLE bli blött om man satt på de nedersta raderna. Jag tror ingen kunde ana hur blött. Det var nämligen inte alls bara så att späckhuggarna hoppade lite diskret, utan de hade lärt sig att vifta med stjärtfenan så att det stänkte rejält. Väldigt rejält till och med.


Det var riktigt skojigt att se alla på de främre raderna hastigt resa sig upp och formligen slänga sig till de bakre raderna. Ingen vill väl duscha på SeaWorld? Med kläderna på?!


Späckhuggarna var så söta och så otroligt stora och blanka. Jag hade gärna smugglat hem en i handväskan. Om den varit ungefär en miljon gånger mindre och klarat sig utan vatten, alltså.


Och kallt var det! Herrejösses, massor av is ju och bara 27 plusgrader denna juldag.


I ett stort akvarium simmade söta sjökor omkring och spännande nog utfodrades dessa jättedjur med delfiner. Nej, jag menar med oxkött. Nej, jag menar med fläskkött. Nej, jag menar faktiskt med salladsblad. Så här rund och gosig blir man av salladsblad. Tänk på det, ni!!!!


Eftersom vi var på SeaWorld var skylten till Damernas typisk. Ingen hade väl mer kläder på sig än så här? Eller jo, jag hade några lager till, faktiskt, om sanningen ska fram...


Kvällning. Dags för de vackra granarna att bjuda på en spektakulär show. Jag var fullständigt tagen. Det var så ofattbart fint att inga bilder kan göra magin rättvisa. Ändå gör jag ett fåfängt försök genom att lägga ut några bilder.






Showen med späckhuggarna fick vi uppleva även i kvällsljus och det var fullständigt breathtaking på alla sätt. SeaWorld var en upplevelse som inte går att berätta om utan att låta som om man upplevt ett underverk.

Magi. Sammanfattningen lyder magi. Det var en helt magisk dag och vi var i parken i nästan tretton timmar, så vi sög ut all magi som fanns...




1 kommentar:

Jeanette sa...

Det är inte bara jag som njuter av dina bilder just nu, även lilla dottern hänger här. Hon ska nämligen till Orlando på språkresa i fyra veckor till sommaren...
Kram