Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 21 februari 2013

Gratis bensin?


Igår började den retsamma gula lampan på bensinmätaren att lysa. Idag insåg jag att  det var dags att göra något åt problemet, så därför begav jag mig till bensinstationen. Jag stoppade i kortet, knappade in koden, valde pump och började tanka.

Eftersom det var svinkallt ville jag inte stå ute längre än nödvändigt så jag satte fast pumpen och gick tillbaka in i bilen. Efter en liten stund, kortare än jag räknat med hörde jag det klick som brukar tala om att tanken är full. Lätt konfunderad gick jag ut för att kolla och jodå, påfyllningen hade stannat på dryg 43 liter.

Det är ju inte så lite, men jag brukar tanka över 60, så jag tyckte det var mycket märkligt. Jag tryckte manuellt på pumpen lite till, men det funkade inte, så jag gav upp. Det var säkert fullt. Kanske var bensinmätaren trasig?

Sedan tittade jag på kostnaden och då upptäckte jag att priset för de 43 literna i alla fall var alldeles lagom. Noll kronor är alltid en tilltalande summa.

När jag startade bilen väntade jag med spänning på hur mycket bensin det skulle se ut som jag hade, men det blev som jag trodde, tyvärr. Bara två tredjedels tank.

Jag struntade i att stoppa in kortet en extra gång och börja om från början, men det är klart att två frågor infinner sig:

1. Fick jag den allra sista slurken som just pump nummer 3 kunde erbjuda denna dag?
2. Kommer det verkligen att kosta noll kronor?

PS. En annan summa blippade förbi mycket hastigt innan jag hann ta bilden, så jag kan nog glömma det där med noll kronor, men om det är sant att en bild säger mer än tusen ord kan man ju inte vara helt säker, eller hur...?


2 kommentarer:

Marina sa...

Önska kan man ju alltid...

Villa Frejas bokblogg sa...

Om det var sista slurken tycker jag allt att de kan bjussa på den ;)
Kram.