Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 21 november 2012

Julmarknad på Tjolöholm


Julmarknaden på Tjolöholm brukar vara fantastisk vacker och trevlig på alla sätt. Idag begav barnen och jag oss dit för årets första julmys. Slottet var tänt och påminde på håll om ett pepparkakshus.


Första anhalten blev ståndet med kanderade äpplen och donuts. Allt såg enormt gott ut och barnen valde varsitt tjusigt äpple.


Söte sonen valde ett med mini-M&M på toppen ...


... medan söta dottern valde ett med knäckkulor på. Båda var mycket nöjda med sina val och mumsade i sig dagens frukt i ett nafs.

Lite shopping blev det också förstås och som vanligt mest godis. I mitt tycke gör Mariannelunds Karamellkokeri världens absolut godaste marknadsgodis. Jag blir alldeles nostalgisk när jag tänker på alla de gånger min mamma, barnen och jag åkt till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och på vägen stannat i Mariannelund för att köpa godis.


Första gången hade vi ingen aning om hur gott vi skulle tycka att det var, men de följande åren planerade vi noggrant in stoppet varje år, för utan godiset var halva resan förstörd. Ett år kom vi riktigt tidigt en morgon och upptäckte till vår stora fasa att det var stängt i butiken.

Vi deppade stort tills en annan familj dök upp och erbjöd sig kasta grus på rutan på lägenheten ovanför, för där visste de att rätt personer bodde. Mycket riktigt - det tog bara några sekunder så tittade en kvinna ut från fönstret och frågade om vi vill att hon skulle öppna. OM vi ville!

Vi var så lyckliga när vi skuttade in och köpte halva lagret på ett bräde. Ungefär som idag, alltså. Säljaren idag påpekade att fudgen går att frysa, så den håller den sig färsk länge. Jag försäkrade honom över att den inte skulle bli långlivad i vårt hem, så här stoppas minsann inget i frysen.

Tretton påsar köpte jag idag - fniss och hurra.


Självklart behövde vi lite marsipan också och vi slog till med två cigarrer och två griskultingar från Bräutigams, som har sin fabrik bara någon mil härifrån. Lokalt är alltid trevligt och idag valde vi pistage och irish coffee.

När vi shoppat oss nöjda såg vi en helt fantastisk eldshow. Det är svårt att fånga allt det spektakulära på bild, för det blir lätt oskarpt, men jag hoppas att man ändå kan få en känsla av hur otroligt vackert det var.

Tänk att eld kan vara så fantastiskt tjusigt.




8 kommentarer:

Anneli Stålberg sa...

Vad härligt det ser ut! Tänk att julen snart är här, det känns som om det nyss var sommar.

Jag har svarat dig på Facebook nu! Äntligen! :)

Kram!

Marina sa...

Eld ä r vackert...och farligt...!

Camilla sa...

Å så mycket gott det såg ut att vara där.
Och eld ja...mycket vackert.
Sv: Jo,jag minns när det ofattbara hände din bror. Vi ska vara försiktiga. Jag lovar!
Kram!

Andra intryck sa...

Vilken fantastisk julmarknad! Nu längtar jag till 1 december och allt som hör julen till =)

Västgötskan sa...

Åh vad mysigt det ser ut! Hoppas ni hade en kanondag. :-)

Kram M

Jeanette sa...

Vad mysigt det verkar! Och härliga bilder på det.
Jag får nog försöka ta mig till Tjolöholms marknad.. håller den på fram till jul tror du?
Kram

Anonym sa...

Jag brukar försöka hålla tillbaka någon vecka till, men du lyckades få mig att börja längta med fina bilder och intressanta tips.

Mallan sa...

Mysigt med julmarknad :-) Vilken gullig butiksägare som öppnade för er så att ni kunde få det önskade godiset :-) Kram