Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 30 april 2012

Valborgsfirandet på gång



En av våra största och äldsta fiskar finns inte längre i vår akvarium och hur obegripligt det än verkar så är den helt enkelt spårlöst borta. Att fiskarna äter upp varandra i tid och otid, om de är yngel eller avlidna, är inget nytt, men då brukar det röra sig om mindre fiskar som neontetror och molly. Det här var en guldgurami och den äter man inte upp i ett nafs.

Söta dottern blev förstås olycklig över att den plötsligt bara inte fanns, så idag tog vi en tur till zooaffären och köpte nya sötnosar att ha i vårt mycket vackra och glada akvarium där våra redan inhandlade fiskar förökar sig ständigt. På BB finns ju ett tjugotal nyfödda yngel som är mellan en och tre veckor. Bedårande.

Kruxet är bara att de är av samma ras, så det börjar bli lite sammasammalika i beståndet. Vi behövde utöka lite, så idag köpte vi en helt ny sort som jag aldrig sett förut, neonplaty och den skimrar otroligt vackert i blått. Jättekul och har vi tur kanske de parar sig med våra orange platy. Det låter som en spännande kombo.

Guldmolly parar sig jämt med black molly, så vi har mycket vackra helt egna sorter i allt från gult med svarta fläckar till helsvarta och däremellan många grå varianter. Så spännande och vackert. En kull med helsyskon kan se otroligt olika ut och det gillar jag.

Ikväll blir det fest här hemma och det ser jag fram emot. Två underbara familjer kommer hit och jag var så sugen på smörgåstårta, så det blir faktiskt det ikväll. Alla brukar gilla det och man måste ju faktiskt inte alltid bjuda på varm mat. Smörgåstårta känns lite vårligt också och det är ju vårens ankomst vi ska fira.

Jag har hämtat ut mitt specialbeställda vin på Systembolaget också. Det visade sig att det goda vinet vi fick på Asia Spa förra helgen inte finns i lager i butikerna utan ingår i specialsortimentet, så jag beställde fyra flaskor. Det var så fånigt att bara beställa en, så jag slog till med fyra. Det lär ju gå åt framöver i alla fall.

Ha en riktigt fin Valborgsmässoafton, alla härliga bloggvänner!

11 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Kändes först lite märkligt att se ett foto på en smarrig smörgåstårta full av fisk och skaldjur och samtidigt läsa om den försvunna fisken från akvariumet... ... ;)

Jag vill hursomhaver ha akvarium (igen) sen. Det var så himla roligt när jag var mindre! Förutom en gång när vi hade köpt en fisk och gick de tre kilometrarna hem och blev jagade av en ökänd blottare... Vilka minnen jag fick nu!

Önskar dig en fin Valborg! Själv blir jag glad om killen kommer hem innan 18 (han åkte 5.30). Och jag tror inte på riktigt att han har en familj numero dos, men vi brukar skämta om det. Kanske därav vågar läsa boken du nämnde i min blogg :)

Kram på dig!

♥ Carina ♥ sa...

Den ser smarrig ut den smörgåstårtan. Mums så gott!

Önskar dig en trevlig Valborgsmässoafton!
Kram

♥ Carina ♥ sa...

Sv: Tack för alla förslag på perenner du lämnade hos mig. Måste ju bara kolla klimatzon och sånt också. Det är ju inte så roligt om allting fryser bort...
Jag googlade lite och tittade på grekisk vädd. Vacker blomma och färg. Kanske slår till på en sån ;)
Kram

Västgötskan sa...

Fiskar är en hel vetenskap. Det är nog därför vi inte har några... Hihi!

Perfekt att slå på stort när man ändå beställer! Som du säger, de går ju åt. :-)

Ha en underbar valborg nu!
Kram!

Min plats i solen sa...

Vad tråkigt med fisken som försvann. Mina föräldrar har akvarium och även om de är noga med att inte ha fiskar som "inte kommer överens" så tycks det ständigt försvinna fiskar (den ende som överlever alla är malen,kan han vara boven tro?) och ingen har någonsin sett en fisk bli uppäten. Gör de bara det på natten tro? ;)

Mm, smörgåstårta ... det är gott det! Ha en trevlig kväll i glada vänners sällskap med många härliga skratt. :)

Kram Lotta

Jeanette sa...

Jag tyckte också att det var lite komiskt med akvariefiskarna och smörgåstårtan... Men den ser jättegod ut i alla fall!
Ha en trevlig kväll/natt, kram

Anonym sa...

Åh den smörgåstårtan hade jag gärna satt tänderna i. Den ser helt underbar ut!

Tack för alla dina fina kommentarer
Jag har haft en light bloggperiod ett tag varav jag inte varit så aktiv..

Stor kram till en fin Joanna!

LillaTuss sa...

Jag hade inte tvekat att sätta tänderna i den där smörgåstårtan.. men även jag blir lite tveksam när jag läser om alla era fiskar som finns och inte finns :))

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag tycker att det är så svårt med akvarium. Hur bär ni er åt?
Låter väldigt spännande med alla olika varianter och det skulle vara kul att se bilder på fiskarna.
Kram.

Åsa sa...

Vilken fin tårta! Hoppas att ni hade en mysig kväll :)
Men va märkligt med firren? Den har inte hoppat över kanten?
Vill se kort på ert akvarium :)
Kramar!

Mikaela sa...

Kollade upp det där vinet efter du varit på Asia spa och såg att det var i beställningssortimentet. Men nu har jag glömt vad det hette. men om du tycker att det var lika gott även nu så får du gärna skriva namnet på det. Ibland är ju vin extra gott med trevligt sällskap, men förhoppningsvis så är det alltid gott :) Är det åt det torra hållet?
Kram Mikaela