Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 25 mars 2014

Gudrun Schymans besök stor nyhet


TV4 Göteborg fanns på plats när Gudrun Schyman från Feministiskt initiativ hade politiskt home party hos mig igår kväll och redan samma kväll klippte videoreportern Kristian Risenfors ihop ett inslag (kika 1.05 in i sändningen) till de lokala kvällsnyheterna.

Idag på morgonkvisten har en ny, längre version sänts. Jag är ju mer van att vara bakom kameran, efter mina år som nyhetsreporter på Sveriges Television, så det känns alltid lite läskigt att stå framför, men jag skötte mig tillräckligt bra och sa tillräckligt kloka saker för att inte bli alltför generad av min egen uppenbarelse och då får jag vara nöjd.

I dagens Kungsbacka-Posten finns också ett stort och fint reportage. På grund av pressläggningen inför distributionen idag hade tidningen, som jag skrev krönikor för i sju och ett halvt år, ingen möjlighet att vara på plats på kvällen, så de gjorde en telefonare, som vi säger på fackspråk, med både mig och Gudrun Schyman inför mötet. Resultatet blev riktigt fint, tycker jag.

En av de saker som jag verkligen bär med mig efter home partyt igår kväll är skillnaden mellan åsikt och kunskap. Gudrun Schyman slog huvudet på spiken när hon sa att det inte går att ha en åsikt om huruvida vi är jämställda i Sverige eller inte. Det är en kunskap att vi inte är det. Det man kan ha en åsikt om är om det är bra eller synd att vi inte är jämställda, men att vi inte är det är enbart en kunskap. Klokt.

Statistiska centralbyrån publicerade 2010 den nya fickboken På tal om kvinnor och män. Lathund om jämställdhet och det är otroligt intressant läsning. Där står det svart på vitt att vi har långt kvar tills vi får ett jämställt samhälle. I börsföretag finns det 4 procent kvinnor och 96 procent män bland styrelseordföranden. En tredjedel av de sysselsatta kvinnorna och var tionde sysselsatt man arbetar deltid. Kvinnors arbetstid påverkas av antalet barn och yngsta barnets ålder medan männens arbetstid inte påverkas av detta. Löneskillnaderna mellan kvinnor och män är oförändrade.

Allt detta är ren kunskap och har inget med ens personliga åsikter att göra.

Det vi istället kan fundera på är om vi vill ha det så.


1 kommentar: